Hoppa till innehållet

Willys öppnar lågprisbutik på nätet

Willys utmanar Mathem, Linas Matkasse och Ica med på nätet. Lågpriskedjan erbjuder ett system som kombinerar hemleverans med upphämtningsstationer – till samma priser som i butik.

Foto: Johanna Eurén, kommunikationschef på Willys, vurmar för upphämtning av färdigpackade kassar.

Livsmedelshandeln på nätet ökar snabbt. Under 2015 steg försäljningen med 39 procent och i år förväntas ökningen landa på ytterligare 38 procent, enligt HUI Research.

Nu höjer börsjätten Axfood insatsen genom sina kedjor Hemköp och Willys. Som Di Digital redan rapporterat har kedjorna utvecklat och testat sina system i över ett år, bland annat genom att låta medarbetarna handla online.

Läs mer: Axfood ratar uppköp - laddar för e-handelsoffensiv

Nu är det premiär för Willys första nätsatsning. Torsdag den 12 maj blir det möjligt att beställa livsmedel från tre testbutiker via Willys sajt och app.

Varorna kostar som i butik. Men kunden betalar extra för packning och leverans.

”Många av våra kunder vill handla mat på nätet och vi vill finnas där våra kunder finns. Som lågpriskedja har vi en viktig funktion att fylla för kunder som vill e-handla men som inte är beredda att betala orimligt mycket”, säger Thomas Evertsson, vd på Willys.

Thomas Evertsson, vd på Willys.    Foto: Bengt Alm.

Varorna är de samma som i Willys vanliga sortiment. Och även priserna är de samma som i butikerna. Kunderna får välja mellan hemleverans och upphämtning av de färdigpackade kassarna i butik.

”Varorna kostar som i butik. Men kunden betalar extra för packning och leverans. Det kostar 49 kronor att hämta i butik eller 148 kronor för hemleverans”, Johanna Eurén, kommunikationschef på Willys.

Det är framförallt det senare alternativet, upphämtning av matkassarna som packats i butik, som Willys satsar på. Man har tagit fram speciella upphämtningsstationer i anslutning till butikerna där kunderna hämtar sina kassar ur skåp, som öppnas med en kod.

Inledningsvis erbjuds e-handel i tre av Willys butiker: Kungsbacka söder om Göteborg och Rissne samt Länna i Stockholm. Efter test och utvärdering hoppas man expandera till fler områden, främst i landets större städer.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera