Förinspelade telefonsamtal låter kanske inte direkt som framtidens kommunikationsmetod. Men Stockholmsbolaget Wiraya tror sig ha hittat ett recept som kan förnya sättet som företag kommunicerar med sina kunder.
"Vi gör den automatiserade kommunikationen mer mänsklig genom att anpassa den efter hur kunderna agerar", säger Oskar Klingberg, vd för Wiraya.
Enkelt uttryckt handlar det om att anpassa det budskap som kunderna får samtidigt som de får det.
"Vi hjälper till exempel försäkringsbolaget IF med att påminna kunder om obetalda fakturor. Kunden rings upp och får ett meddelande uppläst, om personen då lägger på inom ett visst antal sekunder agerar vi på ett visst sätt för att följa upp samtalet om de agerar annorlunda anpassas uppföljningen efter det", säger Oskar Klingberg.
Enligt honom kan Wiraya visa på en fyra gånger högre konvertering än traditionell masskommunikation som mejlutskick. Det har lett till att bolaget nu bestämt sig för att lägga i ytterligare en växel och tar in 12 miljoner kronor i nytt kapital.
"Vi märkte i fjol hur vi verkligen fick fart och började ta fram planer för att skala ännu snabbare", säger han.
Bland investerarna finns Martin Bjäringer och Carl Rosvall som startat investeringsfonden Monterro men som investerar privat i Wiraya. Wiraya omsatte i fjol 18 Mkr och riktar sig främst till svenska storföretag som försäkringsbolag och resebolag.
Läs mer: Monterro håvar in kapital till miljardfond
"Eftersom vi redan har de största kunderna i Sverige som oftast har en nordisk verksamhet tror vi att vi kan växa i Norden med dem. Därför väljer vi nu att satsa på Storbritannien", säger Oskar Klingberg.
Tanken är att bolaget ska växa antalet anställda till 35 personer för att utveckla molntjänsten till att bli ännu bättre på att få företags kunder att vara nöjda.
"Det blir dyrare och dyrare för bolag att hitta nya kunder men billigare och billigare att behålla befintliga kunder. Vi tycker att vi hittat en spännande nisch där det finns mycket att göra. Stora företag är generellt ganska dåliga på att underhålla sin relation med kunderna".