Hoppa till innehållet

WM-datas grundare investerar i innovationsbolag

En rad IT-profiler investerar 10 miljoner kronor i Innovation 360 Group, som utvecklar teknologi för innovationsutveckling. Med på tåget är WM-datas grundare Thord Wilkne samt familjen Tilander.

WM-datas grundare Thord Wilkne.
WM-datas grundare Thord Wilkne.

”Vi vill bli världsledande på lösningar för att styra innovationsutveckling”, säger Magnus Penker, vd och en av grundarna till Innovation 360 Group.

Bolaget tog in cirka tre miljoner kronor i somras, enligt Nordic Tech List. Nu fyller man på med ytterligare 10 miljoner från en rad profiler inom tech- och IT-branschen.

Vi etablerar oss i New York just nu

Med på tåget är bland andra WM-datas grundare Thord Wilkne samt familjen Tilanders Backstage Invest (NTL), som tidigare investerat i Zound Industries (NTL).

”Vi etablerar oss i New York just nu. Vi har bevisat oss i Europa och behöver etablera proof of concept i USA. Fungerar det ska vi ta in betydligt mer kapital i en rejäl A-runda där”, säger vd Magnus Penker.

Han avslöjar även att man rekryterat Peet Van Biljon, tidigare toppchef på konsultbolaget McKinsey, till rollen som Nordamerikachef.

Innovation 360 fokuserar jobbar mot en rad branscher som står inför stora förändringar. Några exempel är livsmedel, energi, vatten, säkerhet, hälsa, utbildning och miljö. Bland kunderna finns såväl storbolag som snabbväxande tech-bolag.

”Vi har tagit fram en egen, världsledande teknologi för innovationsstyrning. Den används av både storbolag och konsultbolag för att styra sina innovationsprocesser”, förklarar Magnus Penker.

Som exempel på en konsult som licensierar tekniken nämner han John Saiz, tidigare CTO på NASA:s Johnsson Space Center i Huston, Texas NASA och principal fellow på Cambridge.

”Han använder vår teknik för att arbeta med innovationsutveckling med sina kunder”, säger Magnus Penker.

Innovation 360 Group startades 2014 och erbjuder en egen metodik, verktyg och databas för innovationsutveckling. Bolaget har idag licenstagare i över 20 länder.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera