Hoppa till innehållet

Wrapp lanserar i Finland

Wrapp lanserar sin tjänst i Finland efter att ha skrivit avtal med Nordea Finland och fem andra partners. Därmed når Wrapp närmare 40 procent av svenska och finska kortanvändare med sina lojalitetsprogram.

Aage Reerslev är medgrundare och vd för Wrapp.
Aage Reerslev är medgrundare och vd för Wrapp.Foto: Andrea Jernmark

Rabattkodsbolaget Wrapp (NTL) gjorde en så kallad ”pivot” 2014 och gick från att ha drivit en tjänst med digitala presentkort till att erbjuda rabatter till kunder som registrerade sina betalkort hos bolaget.

Efter att haft sin delägare Nordea Sverige som partner i ett år har Wrapp nu även skrivit avtal med Länsförsäkringar, Danske Bank Sverige, Collector, Sodexo, finska Aktia och Nordea Finland. Genom de nya samarbetspartnerna kan Wrapp lansera i grannlandet i öst och nå ut till närmare 40 procent av svenska och finska kortanvändare. 

”Vår första stora bankpartner är Nordea vars största marknad är Finland, vilket har varit viktigt för att lansera där. Sen är Finland, precis som Sverige, väldigt techsavy. Vi tror att det finns god potential att komma igenom, till och med bättre än i Sverige”, säger Aage Reerslev (NTL), vd och medgrundare av Wrapp. 

Wrapp uppger att tjänsten i dag har 120 000 registrerade användare.

Det riktiga genomslaget kommer nu när vi kan bevisa att det här fungerar över flera banker och över flera länder.

Sammanlagt har bolaget tagit in 250 miljoner kronor i riskkapital av flera tunga och, för bolaget, potentiellt livsviktiga investerare. 

”Det känns tryggt att ha ganska tunga ägare som både har uthållighet och förmågan att se igenom bruset ibland”, säger Aage Reerslev.

Läs även: Wrapp gick 18 miljoner back i fjol

Bland ägarna finns tidiga investerare som Atomico (NTL) och Creandum (NTL) som gick in innan bolaget bytte inriktning. Förutom Nordea, som blev delägare i bolaget i januari när Wrapp tog in 40 Mkr, hör även Klarna (NTL) och H&M (NTL) till bolagets nyare ägare. Och flera av H&M:s varumärken finns med i de 200 varumärken som Wrapp har avtal med.

”Under förra året när vi hade gjort den här pivoten var vår intjäning nere på noll i princip. Nu fakturerar vi kontinuerligt så den går ju upp månad för månad. Men det riktiga genomslaget kommer nu när vi kan bevisa att det här fungerar över flera banker och över flera länder. Då blir det också mer spännande för retailers som jobbar över landsgränserna.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera