Hoppa till innehållet

Wunderchef vill revolutionera hämtmat med hemlagat

Wunderchef låter Malmöborna köpa hemlagad mat av varandra. Nu ska bolaget ta in kapital och skala upp sin hämtmatsrevolution. 

Alexander Baltaev är grundare av Wunderchef.
Alexander Baltaev är grundare av Wunderchef.

Långa och sena dagar på kontoret gjorde att Alexander Baltaev sällan fick tid eller möjlighet att laga mat. Istället beställde han mat till kontoret och klagade ofta på priset, maten och servicen. 

”Upplevelsen blev inte så bra som den hade kunnat vara. Och jag gillar hemlagat, men ingenstans gick det att beställa hemlagad mat”, säger han. 

Läs mer: Omstart för Foodiebag – ska utmana Uber Eats

Han såg en möjlighet att låta efterfrågan på hemlagad mat möta hemmakockar som vill nå ut med sin kreativitet och sina maträtter. För knappt ett år sedan grundade han Wunderchef och bestämde sig för att skapa en ny hämtmatsrevolution. 

”Vi är ett alternativ på en marknad som håller på att förändras i grunden. Vi ser att efterfrågan finns både från de som sitter länge på jobbet och från familjer som börjar planera sin middag i slutet av arbetsdagen och är på väg hem från jobbet”, säger Alexander Baltaev, grundare och vd.

I september förra året öppnade Wunderchef tjänsten för ett begränsat antal användare. Sedan mitten av november är tjänsten tillgänglig för alla och sedan dess har man fått in fler än 1000 registrerade användare och fler än 60 hemmakockar har ansökt om att sälja sin mat på plattformen. I snitt levererar Wunderchef 50 måltider om dagen, veckans alla dagar. Än så länge är tjänsten endast tillgänglig i Malmö, men under året ska plattformen rullas ut till fler städer i Sverige, främst till storstäder.

Läs mer: Karma tecknar nya avtal - ska eliminera matsvinn

”Vi har fått in ansökningar från kockar över hela Sverige, men också från andra europeiska länder, bland annat Tyskland”, säger David Rajabi, marknadsansvarig på Wunderchef. 

Kockarna kan sälja både lunch och middag och bestämmer själva när de vill vara online, vilka rätter de vill laga och priset på maten. När en beställning görs får kunden en ungefärlig tid när maten är klar, när den hämtas av budet och när den beräknas levereras till dörren av cykelbudet.

”Vi kontrollerar hela värdekedjan från beställning till leverans, det är en av våra största konkurrensfördelar gentemot de traditionella restaurangplattformerna”, säger David Rajabi. 

Wunderchef tjänar pengar genom att ta en ut en viss procent av transaktionerna som görs på plattformen. Hittills har Alexander Baltaev själv finansierat all utveckling, men grundaren räknar med att stänga en finansieringsrunda innan sommaren.

”Vi ska skala upp aggressivt till fler svenska städer och ta sikte på en internationell lansering. Vi avser att ta in ett ansenligt belopp som gör att vi kan skala upp i vår ambitiösa takt”, säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera