Hoppa till innehållet

Youpic halverar kapitalrundan – fokuserar på lönsamhet

Det svenska sociala nätverket Youpic lyckades inte ta in de 40 miljoner kronor man hoppats på. Nu fyller man istället på kassan med 15 Mkr och satsar på lönsamhet.

Johan Gustafsson, Rimmer Motzheim, Niklas Tegnander, Pierre Krafft, Ambjörn Fagerström, Navid Razazi och Linus Ek, Youpic.
Johan Gustafsson, Rimmer Motzheim, Niklas Tegnander, Pierre Krafft, Ambjörn Fagerström, Navid Razazi och Linus Ek, Youpic.Foto: Johanna Jonsson

Di Digital har tidigare skrivit om svenska Youpic, ett slags socialt nätverk för foto där användarna kan dela sin bästa bilder och få återkoppling på dem från proffsfotografer. Tjänsten har lyckats samla 1,2 miljoner registrerade användare sedan starten. 

I höstas anslöt Spotify-veteranen Mengmeng Du till Youpic, det i samband med att bolaget började samla in kapital till en ny finansieringsrunda. Målet var då att ta in 5 miljoner dollar, motsvarande drygt 40 miljoner kronor, för att finansiera tillväxt utomlands.

Enligt uppgift till Di Digital fördes då diskussioner med bland andra riskkapitalbolagen Accel Partners och Northzone. 

Drygt sex månader senare har bolaget tvingats justera sina ambitioner. Youpic tar nu in 15 Mkr, knappt hälften av vad som tidigare kommunicerats. Pengarna kommer från Chalmers Ventures, investmentbolaget Domaren, som drivs av den norska finansmannen Markus Gamenius, samt en rad privata investerare. 

Vi valde att behålla en större andel av bolaget. Det kändes inte bra att spädas ut för mycket.

Numera sätter bolaget lönsamhet snarare än tillväxt i första rummet. 

“Vi lyckades klura ut våra kapitaliseringplaner och kände att vi inte behövde en så stor summa pengar. Vi grundare valde att behålla en större andel av bolaget istället. Det kändes inte bra att vi skulle spädas ut för mycket”, säger vd och medgrundare Navid Razazi.

Han vill dock inte avslöja vilken värdering den nya investeringsrundan sker på. 

“Vi fick en värdering vi är nöjda med. Men vi tog in mindre pengar än vi tänkt för att behålla våra andelar av bolaget”, säger han.

Nu är planen alltså att få Youpic, som år 2014 redovisade intäkter på blygsamma 1 miljon kronor, att bli lönsamt. Affärsidén är interaktiva kurser i fotografi som användarna betalar en månadsavgift för.

“Vi har skapat utbildningar som är motiverande och roliga och vi har kopplat på vissa gamficiation-element och de sociala delarna som vi redan har. Det handlar om kurser i exponering, komposition, mobilfoto och så vidare”, säger Navid Razazi. 

“Vi vill också att andra fotografer ska lägga upp sina egna kurser, vare sig det är i videoformat eller något annat”, fortsätter han.  

Prislappen för premiumtjänsten hamnar sannolikt kring 10 dollar i månaden. 

“Då får man tillgång till grundkurserna, och sen kan man betala extra för de mer avancerade lektionerna ovanpå det”, säger Navid Razazi. 

Läs även: Sju nischade sociala nätverk att ha koll på

Youpic är ett av många startupbolag som på senare tid lagt sina aggressiva expansionsplaner på hyllan för att istället fokusera på att nå svarta siffror. Det som ett resultat av investerarnas högre krav på lönsamhet och fungerande affärsmodeller. 

Tidigare i veckan kunde Di Digital berätta om det sociala nätverket Fishbrains resultat och planer på att börja gå med vinst.

“Det gäller att bevisa affären nu. Jag tror det skulle vara svårt för oss att få in mer pengar bara på användartillväxt”, sa grundaren Johan Attby då. 

Enligt Navid Razazi ska Youpics senaste kassatillskott räcka för att bolaget ska sluta gå med förlust. 

När är bolaget lönsamt?

“Kring december i år. Vi är bara nio anställda så vi har inga jättekostnader”, säger han. 

Mer om inbromsningen i startupsektorn i veckans Digitalpodden:


http://embed.acast.com/digitalpodden/nedatrundorochnedlaggningar

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera