Hoppa till innehållet

Youtube börjar vinna tillbaka kunder efter annonsörsflykten

Under våren lämnade tunga annonsörer Youtube i en strid ström för att de inte vill ha annonser i anslutning till extremistiskt innehåll. Nu börjar några, som GM och Coca-Cola återuppta marknadsföringen.

Googles vd Sundar Pichai.
Googles vd Sundar Pichai.Bild: Google.

Google-ägda Youtube har gjort framsteg vad gäller att få tillbaka annonsörer efter att det uppdagades att annonser visades i anslutning till kontroversiella videoklipp på Youtube, rapporterar Wall Street Journal.

Läs mer: Allt fler bolag stoppar reklam på Google och Youtube

Wal-Mart, AT&T, Morgan Chase, Starbucks tillsammans med ett dussin andra stora varumärken har ännu inte återvänt till Youtube, berättar insatta källor till Wall Street Journal. De drog tillbaka sin marknadsföring på hemsidan då det uppdagades att deras reklam visades på extremistiska eller rasistiska Youtube-videos.

Vissa företag har dock återupptagit sin marknadsföring via Youtube, bland annat General Motors, Coca-Cola och McDonalds brittiska enhet. Youtube har även förbättrat sin teknologi för att kontrollera videor, har förpliktat sig till att anställa fler mänskliga bedömare samt har gett marknadsförare mer kontroll kring vilka videos annonser visas i anslutning till. Youtube har också refunderat vissa företag.

En chef på en marknadsföringsbyrå menar dock att återbetalningsbeloppen är väldigt små i jämförelse med PR-skadan som åsamkats deras kunder. Många marknadsförare befinner sig på sidlinjen och väntar på att Youtube kommer försäkra dem att direkt olämpliga annonsplaceringar inte kommer inträffa i framtiden.

Läs även: Google gör det möjligt att mejla pengar

Finwire / Di Digital

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera