Bakom bolaget står en något udda trio som, förutom Steve Chen, utgörs av den koreanska megastjärnan PSY och skådespelaren Jared Leto. Bolaget har tagit in 4,7 miljoner dollar, motsvarande nära 40 Mkr, i finansiering från bland andra Khosla Ventures och Blue Run Ventures.
Det är inte helt lätt att beskriva den nya tjänsten, som alltså fått namnet Nom. På sajten blandas livestreaming a’la Twitch med videokanaler a’la Youtube och bilduppladdning i stil med Instagram. Den röda tråden är matlagning, och enligt grundarna ska Nom vara en given destination på nätet för såväl matlagningsentusiaster som professionella kockar.
Klart är att video, framför allt livevideo, står i centrum. Ambitionen är att bygga en plattform där vem som helst kan skapa “en egen matlagningsshow”.
Grundarna har även knutit en rad matlagningskändisar till plattformen. Bland dem finns kocken Corey Lee som driver den trestjärniga Michelinrestaurangen Benu i San Francisco, Hubert Keller och Michael Tusk.
Tanken är också att livesända prisutdelningar och galafester med koppling till restaurangvärlden.
Nom är ytterligare ett exempel på den globala trenden mot så kallade "nischade sociala nätverk". Ett svenskt exempel på detta är Fishbrain, ett slags mobilt Facebook för sportfiskare.
Läs mer: Sju nischade sociala nätverk att ha koll på
Det återstår att se om Nom kan konkurrera med redan etablerade plattformar som Youtube, Facebook och Instagram, för att inte tala om renodlade livetjänster som Twitch, Periscope och Meerkat. Oavsett vilket torde det inte saknas varken publik eller innehåll för tjänsten att dra nytta av. Matlagning är en av vår tids stora trender inom tv-underhållning, och vem har inte laddat upp bilder på sin senaste skapelse ur köket i jakt bekräftelse i sociala medier?