Hoppa till innehållet

Youtube-stjärnan vill locka fler tjejer till techscenen

Clara Henry är en av Sveriges mest välkända Youtube-profiler. Nu ställer hon sig bakom boken ”Projekt prep” för att få fler tjejer att satsa på en karriär inom teknik.

Clara Henry har skrivit förordet till boken ”Project prep”, som ska locka fler tjejer till techscenen.
Clara Henry har skrivit förordet till boken ”Project prep”, som ska locka fler tjejer till techscenen.

Videobloggaren Clara Henry har över 390 000 prenumeranter och över 50 miljoner visningar på Youtube. Hon har även gjort sig ett namn i andra kretsar genom att blogga i olika tidningar, varit programledare för Melodifestivalen och genom boken ”Ja jag har mens, hurså?” som släpptes i fjol.

Nu vill hon uppmuntra fler tjejer att göra sig en karriär på den mansdominerade techscenen och har skrivit förordet till den skönlitterära boken ”Project prep”, som handlar om en 13-årig tjej som bygger en app om mode.

”Det är så viktigt att peppa unga tjejer att söka sig till mansdominerade områden just för att det finns så många snubbar som sitter i höga maktpositioner och det ligger så inrotat i hela kulturen”, säger hon till Di Digital inför ett uppträdande för skolelever för Sime Next.

Läs även: Här är kvinnorna som formar tech-Sveriges framtid

Clara Henry ser ett speciellt stort problem med mansdominansen i branschens toppskikt, eftersom det gör att kvinnors problemställningar kommer i skymundan. Hon tar upp Apples stora hälsosatsning som ett exempel.

”Man kunde mäta sin sömn, träning, hur man mådde – det skulle täcka allt. Men de hade inte med det minsta lilla om mens. De glömde bort halva världens befolkning och indirekt sa de att kvinnors kropp inte är lika viktig, samtidigt som mensen är en av de största indikatorerna på att kroppen funkar som den ska. Det behövs tjejer för att ändra på det”, säger hon.

Boken “Project prep” är skriven utifrån en idé av den holländska entreprenören Janneke Niessen som vill se fler kvinnor göra samma resa som hon har gjort.

”Jag bestämde mig för att skapa en förebild för unga tjejer. Huvudpersonen i boken bygger en app, skapar ett företag och upplever allt som en tech-entreprenör gör, säger Janneke Niessen.

Di Digital har i flera artiklar rapporterat om mansdominansen på den svenska startupscenen, både bland riskkapitalister och entreprenörer. Enligt Di Digitals granskning görs nio av tio svenska riskkapitalinvesteringar i bolag med manliga grundare.

Ett argument till varför det saknas kvinnliga techentreprenörer är bristen på kvinnliga förebilder. Aktörer som Clara Henry och musikstjärnan Robyn, som är en av inititivtagarna till techfestivalen Tekla, har möjligheten att uppmuntra fler unga tjejer att satsa på en tech-karriär.

”Det är skitviktigt att vara förebild men det är bara tjejer som blir det. Killar blir inte det automatiskt utan har en annan valfrihet”, säger Clara Henry.

Vad tror du man ska göra för att få tjejer att välja en karriär inom tech?

”Att sprida kunskap och visa att möjligheterna finns. Jag kan tänka mig att det är många som drömmer om att komma in i branschen men känner sig ständigt motarbetade eller känner att man är tjej och inte kan sånt.”

Läs även: Kommentar: It-nörden är förlegad

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera