Hoppa till innehållet

Zalando bygger lager i Sverige

Kinneviks e-handelsjätte Zalando etablerar sitt första nordiska lager i Sverige. Satsningen ska korta leveranstiderna inom landet till 1-2 dagar, säger Zalandos vd Rubin Ritter.

Zalandocheferna David Schneider, Robert Gentz och Rubin Ritter. Foto: TT
Zalandocheferna David Schneider, Robert Gentz och Rubin Ritter. Foto: TT

Den tyska börsjätten Zalando har de senaste åren seglat upp som Kinneviks största portföljbolag. Stenbecks ägarbolag kontrollerar idag 32 procent av den tyska e-handelsjätten, en post värd cirka 30 miljarder kronor på Frankfurtbörsen.

Till en början fokuserade Zalando främst på Tyskland, Österrike och Schweiz. Men nu sker närmare hälften av omsättningen i övriga Europa.

Senaste nytt: Zalando spräcker ny miljardvall

Tillväxten är hög i Norden. Men fram till nu har Zalando inte haft några lagerlokaler här. Det vill man nu ändra på.

”Vi har beslutat att bygga vårt första lager i Sverige för att förse hela den nordiska marknaden. Norden är en av våra snabbast växande marknader”, säger Zalandos ene vd Rubin Ritter i en exklusiv intervju med Di Digital.

Vi tror på en omsättning på över en miljard euro i Norden inom 3-5 år

Han uppger att målet är att etablera ett lager på cirka 20 000 - 30 000 kvadratmeter som ska kunna tas i bruk i slutet av året.

”Använder vi ett existerande lager kan vi vara igång inom ett par kvartal. Väljer vi ett nybyggt lager kan det ta uppemot ett år”, säger vd Rubin Ritter.

Han vill inte säga var i Sverige det framtida lagret ska vara beläget, eller hur stor investeringen blir. Men Zalando har tidigare investerat allt från tiotals miljoner kronor, till över en miljard kronor i enskilda lagerlokaler.

Idag har Zalando fyra varulager i Tyskland och ett i Italien. Man ska snart öppna ett sjätte lager i Polen och planerar även ett lager i Frankrike, utanför Paris.

Läs mer: Lorenzo Grabau tvingas bort från Kinnevik

Enligt Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior spås satsningen på ett svenskt lager skapa ”ett par hundra” jobb i Sverige.

”Fördelen för kunderna är främst att leveranstiden går från 2-5 dagar till 1-2 dagar. Vi erbjuder fri frakt och fria returer inom 100 dagar”, säger han.

Rubin Ritter uppger att Zalando redan idag är störst på den nordiska e-handelsmarknaden. Samtidigt tror han på stark tillväxt de kommande åren.

”Vi tror på en omsättning på över en miljard euro i Norden inom 3-5 år”, säger han.

Samtidigt beskriver han den nordiska marknaden som fragmenterad. Zalandos två största konkurrenter i Europa, Asos och Amazon, har än så länge inte någon större närvaro i Sverige. Zalando säljer kläder, skor, accessoarer och annat från över 1 500 varumärken. Av dessa beskrivs 75 som skandinaviska märken som Tiger of Sweden, Filippa K eller House of Dagmar.

Läs mer: Zalando ökade omsättningen under tredje kvartalet 

Zalandos intäkter steg med 17 procent till 7,5 miljarder kronor (835 miljoner euro) under tredje kvartalet. Vinstmarginalen låg på 2,3 procent.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera