Hoppa till innehållet

Zalando dubblar resultatet – skruvar upp prognos

E-handelsjätten Zalando mer än dubblade sitt rörelseresultat under årets andra kvartal. Bolaget skruvar nu upp vinstprognosen för året. Aktien stiger.

Kinnevik, med Cristina Stenbeck, äger 32 procent av e-handelsjätten Zalando.
Kinnevik, med Cristina Stenbeck, äger 32 procent av e-handelsjätten Zalando.

Zalando, med svenska Kinnevik som största ägare, redovisar en omsättning på 916,4 miljoner euro för perioden april till juni 2016, vilket är en ökning med 25 procent. 

Rörelseresultatet på EBIT-nivå, det vill säga före räntor och skatter, mer än fördubblas till 80,9 miljoner euro, att jämföra med 30,2 miljoner euro under det andra kvartalet 2015. 

Siffrorna ligger i linje med de preliminära resultat som Zalando redovisade i mitten av juli. Då steg bolagets aktie kraftigt.

En timme efter öppning hade Zalandos aktie stigit med 2 procent på Frankfurtbörsen. (Följ kursutvecklingen här.)

Zalando står fast vid sin prognos för helåret om en tillväxt på mellan 20 och 25 procent. Resultatprognosen skruvas upp något till ett rörelseresultat på EBIT-nivå om mellan 4 och 5,5 procent. 

Tillväxten på bolagens kärnmarknader i Tyskland, Österrike och Schweiz har dock bromsat in kraftigt – där ökar försäljningen enbart med 14,7 procent under perioden. För ett år sedan var motsvarande ökning 32,5 procent. 

I övriga Europa ökade Zalandos intäkter med 34,3 procent, vilket är i linje med fjolårets 38,5 procent. 

Den största procentuella omsättningsökningen kommer från bolagets försäljning av rea- och lågpriskläder under varumärket Zalando Lounge. Där växte försäljningen med 61,8 procent under året, att jämföra med 36,6 procent året innan. 

Bolaget lyfter även fram sin e-handelsapp som hade laddats ned över 22 miljoner gånger vid kvartalets slut, dubbelt så många som för ett år sedan. Antalet aktiva Zalando-kunder vad vid periodens slut 18,8 miljoner. I genomsnitt gör de 3,3 köp per år, enligt Zalando.   

Fortfarande kommer mer än hälften av Zalandos omsättning från försäljning i Tyskland, Österrike och Schweiz. 

Svenska Kinnevik äger 32 procent av Zalando.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera