Hoppa till innehållet

Zalando omsätter en miljard i Sverige

Kinneviks tyska modesajt Zalando har vuxit explosivt i Sverige. På tre år har försäljningen gått från noll till över en miljard kronor. 

Cristina Stenbeck, vd för Zalandos huvudägare Kinnevik.
Cristina Stenbeck, vd för Zalandos huvudägare Kinnevik.Foto: Jack Mikrut

Under det första halvåret i år har ehandelsjätten Zalando sålt kläder och skor för 439 miljoner kronor i Sverige. Det innebär att bolaget med all sannolikhet kommer att sälja för mer än en miljard kronor i år, rapporterar nyhetssajten Ehandel.se.

Genom att analysera Zalandos momsstatistik har Ehandel.se kunnat beräkna bolagets försäljning i Sverige. En siffra som aldrig kommunicerats från Zalando själva. 

Zalando lanserades i Sverige 2012 med massiva marknadsföringskampanjer. Redan det andra året i Sverige, 2013, omsatte Zalando 367 miljoner kronor. I fjol hade det ökat till 600 Mkr och i år ser Zalando alltså ut att nå en försäljning över en miljard kronor i Sverige.

Zalando säljer kläder och skor på nätet och konkurrerar med såväl andra ehandlare som med fysiska butiker. Den svenska skojätten Nilson Group är en av de största handlarna i Sverige men har sett sin omsättning minska sedan Zalando lanserades 2012. Nilson Group omsatte dock 2,3 miljarder i fjol och har fortfarande ett stort försprång till Zalando. 

Enligt Zalandos senaste kvartalsrapport växte försäljningen i koncernen med strax över 30 procent totalt. I Sverige är motsvarande siffra 69 procent vilket gör Sverige till en av bolagets snabbast växande marknader, enligt Ehandel.se.

Zalando räknar med att toatalt omsätta runt 26,5 miljarder euro i år. Den svenska marknaden utgör därmed knappt 4 procent av koncernens totala omsättning.

Innehåll från Stena RecyclingAnnons

Cirkulär IT-satsning minskar klimatavtrycket

Nu storsatsar Stena Recycling i Sverige med sitt reuse-erbjudande – återbruk av IT-produkter. Bolaget har kapacitet att hjälpa små som stora företag med att förlänga livslängden på alla typer av IT-produkter.

– Elektronikavfall är den snabbast växande avfallsströmmen globalt. Det vill vi bidra till att ändra på. Eftersom vi hanterar både återbruk och återvinning i våra egna processer ger vi företag full koll på spårbarheten, genom produktens hela livscykel. Det ger fördelar i omställningen till cirkulära affärsmodeller, säger Lars Håkansson, Head of Reuse och ansvarig för cirkulära IT-tjänster på Stena Recycling.

Stena Recycling erbjuder företag en komplett lösning för återbruk av datacenter, lagringsutrustning, servrar och workplace IT. I tjänsten ingår allt från hämtning och säker radering av data till återbruk – och återvinning i de fall det krävs. 

Upptäck Stena Recyclings cirkulära IT-tjänster  

För cirkulär IT märks en stadigt ökad efterfrågan, inte minst när det gäller återbruk av datacenter. 

– Vi har en unik produktexpertis och vi både köper företags utrustning och erbjuder företag att köpa återbrukad och testad IT, till bra priser genom oss, säger Lars Håkansson. 

I satsningen ingår ett specialistteam på ett tiotal personer som alla har specialistkompetens inom cirkulära tjänster för IT-produkter.

– Vårt team hjälper till med frågor kring allt från koldioxidbesparing till hur vi jobbar med informationssäkerhet och vår certifiering genom ISO 27001, avslutar Lars Håkansson. 

Läs mer om informationssäkerhet hos Stena Recycling  

 

 

Mer från Stena Recycling

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Stena Recycling och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera