Hoppa till innehållet

Zalando: ”Vi prioriterar tillväxt före lönsamhet”

Tillväxtfokuserade Zalando saktade in under andra kvartalet. Nu ska nya lager i Polen och Sverige hjälpa Kinneviks modejätte att fördubbla försäljningen.

Rubin Ritter är en av Zalandos tre medgrundare. Foto: Press
Rubin Ritter är en av Zalandos tre medgrundare. Foto: Press

Modejätten är ett av Europas högst värderade techbolag. Sedan börsnoteringen 2014 har Zalando växt med minst 20 procent under alla kvartal förutom ett, enligt medgrundaren Rubin Ritter.

Under andra kvartalet nådde man det målet med knapp marginal. Omsättningen på 1,1 miljarder euro är 20,1 procent högre än under motsvarande period i fjol. Motsvarande siffra i fjol var 25 procent.

”Vi fortsätter att prioritera tillväxt före lönsamhet”, säger Rubin Ritter.

Läs mer: Zalando investerar 200 miljoner i ny svensk hubb 

Samtidigt går bolaget med vinst. Zalando rapporterade ett justerat rörelseresultat om 81,8 miljoner euro, vilket motsvarar en marginal om 7,4 procent. Vid 11-tiden på torsdagen hade Zalandos aktie stigit 0,66 procent på börsen.

Trots att vi tävlar med Amazon har vi kunnat växa 20–25 procent

För helåret väntar sig Zalando en rörelsemarginal på drygt 5 procent och en omsättningstillväxt på närmare 25 procent, enligt den färska prognosen.

Modejätten vill fördubbla fjolårets försäljning till 2020, vilket skulle innebära drygt 7 miljarder euro i omsättning. Målet på längre sikt är att nå 20 miljarder euro i omsättning.

Till sin hjälp kommer Zalando att ha två nya lager i Polen och ett utanför Stockholm som ska öppna under fjärde kvartalet.

”All denna infrastruktur tar oss närmare 7–8 miljarder euro i potentiell omsättning, vilket ger oss avsevärda möjligheter att växa”, säger Rubin Ritter efter att ha presenterat andra kvartalets resultat.

Läs mer: Därför har Kinnevik slutat investera med Rocket Internet 

Kinnevik äger 32 procent av modejätten Zalando som på torsdagsförmiddagen värderades till 9,8 miljarder euro, eller 94 miljarder kronor.

Zalando pressas av e-handelsjätten Amazon, som på senare tid har lanserat flera egna modemärken genom premiumtjänsten Amazon Prime.

”Det påverkar förstås marknaden eftersom Amazon är en stor spelare med starka finansiella muskler. Men vårt svar förblir det samma: trots att vi tävlar med Amazon har vi kunnat växa 20–25 procent de senaste tre åren”, säger Rubin Ritter.

”Vi ser ingen riktig Amazon-effekt på våra tillväxtsiffror. Vi tror att skiftet till online är enormt och att takten bara kommer att öka de närmsta åren.”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera