(Di Digital / Helsingfors) Den tyska modesajten Zalando fortsätter att visa stark tillväxt. I går rapporterade Zalando sitt tredje kvartal och ser ut att gå mot över 28 miljarder i omsättning i år.
På börsen har bolaget stigit med drygt 25 procent i år och värderas runt 50 procent högre än vid den uppmärksammade introduktionen i fjol.
Di Digital träffade Zalandos grundare och vd Robert Gentz på konferensen Slush i Helsingfors. Zalando har nyligen startat en teknik-hubb i Helsingfors med planen att ha 200 anställda på plats. Enligt Robert Gentz är Zalandos strategi i dag mer teknikfokuserad än för några år sedan.
”Vi har redan ett av Europas största ingenjörsteam på 800 personer. I framtiden kommer det att handla mycket mer om teknik för oss och vi vill vara mer av ett teknikföretag snarare än ett modeföretag. Det är ett rätt stort skifte”, säger Robert Gentz.
Vi vill vara mer av ett teknikföretag snarare än ett modeföretag. Det är ett rätt stort skifte.
Zalando slog igenom med fria returer, massiv marknadssföring och låga priser. I dag har bolaget etablerat sig som en modejätte i Europa. Men Robert Gentz menar att även om Zalando nu omsätter 28 miljarder kronor så finns det enormt utrymme att växa på den europeiska modemarknaden genom att erbjuda tekniska lösningar.
”Med våra nya tekniklösningar försöker vi nå ut bredare. Vi vill fungera som ett operativsystem för varumärkena både online och offline”, säger Robert Gentz.
En av de saker som Zalando nu experimenterar med är att koppla upp sig mot externa modebutiker för att kunna skicka en kunds beställning direkt till den närmaste butiken istället för till Zalandos lager i Tyskland.
”Om en kund vill ha en skjorta som finns i en butik i närheten är det rimligt att vi försöker koppla ihop efterfrågan med utbudet på plats istället för att flyga den fram och tillbaka”, säger Robert Gentz.
Satsar ni också på drönare eller liknande teknik?
”Nej, jag tror att det som kommer att påverka modeindustrin mest de kommande tio åren är virtual reality. Men det är långt kvar också där. Vi håller koll på vad som händer men gör ingenting aktivt ännu”.
Det som kommer att påverka modeindustrin mest de kommande tio åren är virtual reality.
Den nya teknikinriktningen innebär att Zalandos vinstmarginaler krymper när mer satsas på utveckling.
”Vi är ett tillväxtföretag. I år växer vi med 35 procent och har en vinstmarginal på 3-4 procent vi tror att vi kan hålla oss till den takten under lång tid framöver”, säger Robert Gentz.