Hoppa till innehållet

Zalando vill bli modevärldens egen teknikplattform

Klädjätten Zalando går mot 28 miljarder i omsättning i år. Men framtiden för bolaget ligger mer i tekniska lösningar än i traditionell ehandel. Det säger bolagets grundare och vd, Robert Gentz.

Robert Gentz, medgrundare och vd, Zalando.
Robert Gentz, medgrundare och vd, Zalando.

(Di Digital / Helsingfors) Den tyska modesajten Zalando fortsätter att visa stark tillväxt. I går rapporterade Zalando sitt tredje kvartal och ser ut att gå mot över 28 miljarder i omsättning i år.

På börsen har bolaget stigit med drygt 25 procent i år och värderas runt 50 procent högre än vid den uppmärksammade introduktionen i fjol. 

Di Digital träffade Zalandos grundare och vd Robert Gentz på konferensen Slush i Helsingfors. Zalando har nyligen startat en teknik-hubb i Helsingfors med planen att ha 200 anställda på plats. Enligt Robert Gentz är Zalandos strategi i dag mer teknikfokuserad än för några år sedan.

”Vi har redan ett av Europas största ingenjörsteam på 800 personer. I framtiden kommer det att handla mycket mer om teknik för oss och vi vill vara mer av ett teknikföretag snarare än ett modeföretag. Det är ett rätt stort skifte”, säger Robert Gentz.

Vi vill vara mer av ett teknikföretag snarare än ett modeföretag. Det är ett rätt stort skifte.

Zalando slog igenom med fria returer, massiv marknadssföring och låga priser. I dag har bolaget etablerat sig som en modejätte i Europa. Men Robert Gentz menar att även om Zalando nu omsätter 28 miljarder kronor så finns det enormt utrymme att växa på den europeiska modemarknaden genom att erbjuda tekniska lösningar.

”Med våra nya tekniklösningar försöker vi nå ut bredare. Vi vill fungera som ett operativsystem för varumärkena både online och offline”, säger Robert Gentz.

En av de saker som Zalando nu experimenterar med är att koppla upp sig mot externa modebutiker för att kunna skicka en kunds beställning direkt till den närmaste butiken istället för till Zalandos lager i Tyskland.

”Om en kund vill ha en skjorta som finns i en butik i närheten är det rimligt att vi försöker koppla ihop efterfrågan med utbudet på plats istället för att flyga den fram och tillbaka”, säger Robert Gentz.

Satsar ni också på drönare eller liknande teknik?

”Nej, jag tror att det som kommer att påverka modeindustrin mest de kommande tio åren är virtual reality. Men det är långt kvar också där. Vi håller koll på vad som händer men gör ingenting aktivt ännu”.

Det som kommer att påverka modeindustrin mest de kommande tio åren är virtual reality.

Den nya teknikinriktningen innebär att Zalandos vinstmarginaler krymper när mer satsas på utveckling.

”Vi är ett tillväxtföretag. I år växer vi med 35 procent och har en vinstmarginal på 3-4 procent vi tror att vi kan hålla oss till den takten under lång tid framöver”, säger Robert Gentz.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera