Hoppa till innehållet

Zalando vill öppna varuhus i storstäder

E-handelsjätten Zalando funderar på att öppna fysiska varuhus i större europeiska städer som London, Paris eller Berlin, det säger Zalandochefen Rubin Ritter i en intervju med det tyska magasinet Manager Magazin som publicerades under lördagen.

Zalandocheferna David Schneider, Robert Gentz och Rubin Ritter. Foto: TT
Zalandocheferna David Schneider, Robert Gentz och Rubin Ritter. Foto: TT

E-handelsjätten Zalando funderar på att öppna fysiska varuhus i större europeiska städer som London, Paris eller Berlin, det säger Zalandochefen Rubin Ritter i en intervju med det tyska magasinet Manager Magazin som publicerades under lördagen.

”Vi har riktiga fans i storstäderna som handlar och lägger mycket tid hos oss, det kan vara intressant för dem att uppleva varumärket även offline,” säger Ritter till den tyska tidningen.

Läs mer: Zalando bygger lager i Sverige

Zalando har växt snabbt till en av de viktigare aktörerna i onlinesegmentet på den europeiska klädmarknaden med en marknadsandel inom segmentet på 7 procent. Företaget spår en omsättningstillväxt i år på mellan 20-25 procent och Swedbanks analytiker tror att bolaget inom en femårsperiod kan nå en marknadsandel om 10 procent inom onlinesegmentet.

Tyska Zalando grundades 2008 och säljer livsstilsprodukter och modekläder online. Svenska investmentbolaget Kinnevik är en av storägarna i Zalando och äger 32 procent av bolaget.

Finwire / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera