Under torsdagen stod det klart att Spotify vill köpa Soundcloud. Enligt Financial Times var bolagen i långt gångna diskussioner om en sådan affär.
Spotify har det senaste året sett konkurrensen öka sedan ett flertal andra aktörer, däribland Apple Music och Jay Z's Tidal, tagit steget in på streaming-marknaden. I och med att även Soundcloud och amerikanska Pandora, genom köpet av Rdio, lanserar sina streamingtjänster ökar konkurrensen ytterligare.
Läs även: Spotify vill köpa Soundcloud
Niklas Zennström, grundare av både Skype och Rdio, säger till Financial Times att han var med om en liknande resa som Spotify är nu under början på 2000-talet.
”Jag hade samma erfarenhet med Skype när vi var den globala ledaren i vår kategori. Då hade vi Yahoo, AOL, Google och Microsoft som kom in för att konkurrera med oss. Frågan vi ställde oss då var: har vi en chans?” säger han till Financial Times.
I jämförelse med då har marknaden för de europeiska miljardbolagen förändrats de senaste åren, enligt investmentbolaget GP Bullhounds rapport European Unicorns 2016. Nu har de europeiska bolagen en tydligare tillväxtstrategi, och europeiska bolag med en värdering på över 1 miljard dollar har i genomsnitt gjort fem förvärv.
Spotify, som redan gjort fem förvärv, ligger fortfarande i underkant i jämförelse med exempelvis tyska Delivery Hero med 18 uppköpta bolag och Just Eat med 24.
Niklas Zennström tror att förvärvsstrategin kommer ge oss fler europeiska miljardbolag framöver.
”Jag är säker på att när företag som Spotify börjar göra förvärv, då kommer vi att skapa europeiska giganter.”
Läs även:
Reapris när Soundcloud sålde aktier till Twitter
Spotify uppges vilja köpa Soundcloud. Men Soundclouds värdering är lägre än vad som hittills har framkommit, avslöjar Di Digital. Dessutom har Twitter fått köpa aktier i Soundcloud till reapris.
”Spotify förhandlar inte med en musiktjänst på uppgång”
Spotify vill köpa Soundcloud. Affären vore logisk – men bara om den sker med kraftig rabatt, skriver Di Digitals Sven Carlsson.