Hoppa till innehållet

Zennströms nya investering: Billigare och färskare mat

Niklas Zennströms Atomico är med och investerar när brittiska Farmdrop tar in nya pengar.

Niklas Zennström, grundare av Skype och riskkapitalbolaget Atomico. Foto: Patrik Olsson.
Niklas Zennström, grundare av Skype och riskkapitalbolaget Atomico. Foto: Patrik Olsson.Bild: Patrik Olsson

Skypes grundare Niklas Zennström (NTL) har gett sig in i en betydligt mer handfast industri: närproducerad mat, skriver Business Insider.

Företaget Farmdrop låter köpare inom en radie av högst 150 engelska miles (cirka 24 svenska mil) handla färska grönsaker, ägg och andra livsmedel.

Läs även: H&M-chefen investerar i Zennströms duschbolag

Niklas Zennström har backat företaget genom sin investeringsfond Atomico (NTL) och bolaget hämtar totalt in 7 miljoner pund (nära 80 miljoner kronor). Bland övriga investerare i Farmdrop finns inmatningssystemets Swiftkeys grundare Jon Reynolds och onlinemodehandlaren ASOS medgrundare Quentin Griffith.

Dessutom sitter Niklas Zennström i Farmdrops styrelse sedan 2015.

Brittiska Farmdrop konkurrenterar med mataffärer och uppger själva att de ger odlarna 75 procent av det som slutkunden betalar. Det är ungefär dubbelt så mycket som mataffärerna i Storbritannien ger, enligt Business Insider.

Affärsmodellen bygger på att Farmdrop, till skillnad från en livmedelskedja, inte har fysiska butiker i hela landet. Istället har de en flotta av förare som använder billiga elektriska lastbilar som kör skörden till en uppsamlingsplats. Det hela dirigeras med mobil teknik som låter inköperna sköta ordrarna.

Farmdrop menar dessutom att deras mat är färskare än matbutikernas, eftersom den bara skördas när en order läggs.

Läs även: Zennström investerar i en chatbot

Direkt / Di Digital

Om du vill vara först med nyheterna:
Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera