Hoppa till innehållet

Clean Motion dubblar farten

Elfordonstillverkaren Clean Motion, med Niklas Zennström som investerare, dubblade omsättningen till 1,3 miljoner under årets första halvår. Bolagets fordon rullar nu på Indiens vägar, enligt rapporten.

Niklas Zennström är delägare i Clean Motion, vars el-trehjuling Zbee är tänkt för den indiska marknaden.
Niklas Zennström är delägare i Clean Motion, vars el-trehjuling Zbee är tänkt för den indiska marknaden.Foto: Clean Motion.

Clean Motion fick en flygande start vid noteringen på First North i maj i år. På några dagar rusade aktien från teckningskursen på 8 kronor till en kurs på över 20 kronor per aktie. Sedan dess har det lilla bolaget dock fallit tillbaka och har de senaste månaderna handlats till en kurs kring 15 kronor.

Under måndagskvällen stod det klart att Clean Motions blygsamma omsättning dubblats till 1,3 miljoner kronor under årets första sex månader. Ökningen beror på ökade fordonsleveranser, enligt rapporten. Resultatet landade dock på -2,5 Mkr.

Läs mer: Skypegrundaren tjänade 2 miljoner på tre timmar

Bolaget rapporterar att fordonen nu rullar på Indiens vägar och att man har etablerat ett litet ”fordonskluster” i Cyber City i Gurgaon.

”Vi ser ett starkt intresse på flera marknader. Självklart är Indien i fokus och vi jobbar hårt för att etablera produktionskapacitet där. Vi prioriterar hårt bland intressenter och har en plan för nya fordonskluster med hög profil för att maximera synligheten. Utöver Cyber City (Gurgaon) planerar vi verksamhet i "Mall of India" (Noida), Taj Mahal (Agra), Golden Palace (Amritsar) samt Jodhpur Walled City”, säger bolagets vd och grundare Göran Folkesson i ett skriftligt uttalande.

Clean Motion tillverkar eldrivna trehjulingar vid namn Zbee i liten skala i Trollhällan och siktar förutom Indien på marknader som Indonesien.  Indien plågas bitvis av luftföroreningar och Clean Motion grundare och vd Göran Folkesson hoppas slå mynt av behovet för gröna transporter.

I december förra året blev Clean Motions Zbee den första elektroniska trehjulingen att uppfylla samtliga lagkrav som de icke-elektroniska.

Enligt halvårsrapporten har de första fordonen nu börjat rulla på vägarna i Indien. Man nämner även att bolaget fått stor uppmärksamhet i media och att kunden Bzzt har, som första taxibolag, fått Naturskyddsföreningens utmärkelse ”Bra miljöval”. Bzzt använder enbart Zbee i sin verksamhet.

Vidare har Jesper Martaeng rekryterades som utvecklingsansvarig. Han
har jobbat med avancerade batterisystem i många år. Vidare har man rekryterat Vinod Bhaskaran som teknisk koordinator för Indien. Vinod är född och uppvuxen i Indien men har jobbat Sverige och Europa i 21 år.

Clean Motions uppmärksamhet i media beror till stor del på att Skypegrundaren Niklas Zennström ägde 6,8 procent av bolaget vid börsintroduktionen i slutet av maj.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera