Appen Mikz är kanske mest känd som Zlatan-appen men flera andra kändisar som till exempel fotbollsstjärnan Lionel Messi använder appen för marknadsföring och kommunikation.
Bolaget bakom Mikz, Danir Development, redovisade ett rörelseresultat på -172 miljoner kronor för 2014, enligt senaste årsredovisningen. 2013 redovisade Danir Development ett rörelseresultat på -118 Mkr. Totalt summerar alltså de två senaste årens förluster till närmare 300 Mkr.
Nyligen aviserades det att Dan Olofssons mobilapp Mikz och den norska bloggportalen United Bloggers slås ihop under det gemensamma paraplyet United Influencers Media Group. Tanken är bloggprofiler ska kunna utnyttja Mikz som plattform. Till exempel har Blondinbella skrivit kontrakt med United Influencers.
Förra året redovisade bolaget Mikz, som nu bytt namn till United Influencers Media Group, ett rörelseresultat på drygt -105 Mkr.
Dan Olofsson är själv övertygad om att de stora investeringarna kommer att ge resultat.
"Det ser positivt ut. Det går inte att endast värdera investeringen i förhållande till storleken, man måste titta på vilka värden som kan skapas i framtiden", säger han till Di.
"Gör du inga investeringar har du heller inga möjligheter", fortsätter han.
Men det hör inte till vanligheterna att en app får så här stora investeringar?
"Det är missvisande att kalla det för en app. Det här har en mycket mer komplicerad uppbyggnad än en app vilket ger fler användningsområden. Som jämförelse investerar bolag som utvecklar affärssystem miljardbelopp", säger Dan Olofsson.
Företag ska kunna använda appen som sin egen vilket ger ytterligare ett intäktsben utöver annonsörer.
Andra investerare ska även ha hört av sig och varit intresserade av att köpa in sig till en högre värdering än vad tidigare investeringar värderat bolaget till.
"Det tycker jag är en indikation på att vi är rätt ute", säger Dan Olofsson.