Hoppa till innehållet

Zlatans app blöder pengar

Entreprenören Dan Olofsson har investerat uppemot en kvarts miljard kronor i appen Mikz, hittills har det gått trögt med resultaten. Men enligt Dan Olofsson kommer investeringen att vända till vinst.

Dan Olofssons appsatsning dras fortsatt med stora förluster.
Dan Olofssons appsatsning dras fortsatt med stora förluster.

Appen Mikz är kanske mest känd som Zlatan-appen men flera andra kändisar som till exempel fotbollsstjärnan Lionel Messi använder appen för marknadsföring och kommunikation.

Bolaget bakom Mikz, Danir Development, redovisade ett rörelseresultat på -172 miljoner kronor för 2014, enligt senaste årsredovisningen. 2013 redovisade Danir Development ett rörelseresultat på -118 Mkr. Totalt summerar alltså de två senaste årens förluster till närmare 300 Mkr.

Nyligen aviserades det att Dan Olofssons mobilapp Mikz och den norska bloggportalen United Bloggers slås ihop under det gemensamma paraplyet United Influencers Media Group. Tanken är bloggprofiler ska kunna utnyttja Mikz som plattform. Till exempel har Blondinbella skrivit kontrakt med United Influencers.

Förra året redovisade bolaget Mikz, som nu bytt namn till United Influencers Media Group, ett rörelseresultat på drygt -105 Mkr.

Dan Olofsson är själv övertygad om att de stora investeringarna kommer att ge resultat.

"Det ser positivt ut. Det går inte att endast värdera investeringen i förhållande till storleken, man måste titta på vilka värden som kan skapas i framtiden", säger han till Di.

"Gör du inga investeringar har du heller inga möjligheter", fortsätter han.

Men det hör inte till vanligheterna att en app får så här stora investeringar?

"Det är missvisande att kalla det för en app. Det här har en mycket mer komplicerad uppbyggnad än en app vilket ger fler användningsområden. Som jämförelse investerar bolag som utvecklar affärssystem miljardbelopp", säger Dan Olofsson.

Företag ska kunna använda appen som sin egen vilket ger ytterligare ett intäktsben utöver annonsörer.

Andra investerare ska även ha hört av sig och varit intresserade av att köpa in sig till en högre värdering än vad tidigare investeringar värderat bolaget till.

"Det tycker jag är en indikation på att vi är rätt ute", säger Dan Olofsson.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera