Hoppa till innehållet

Zlatans portfölj ger 90 miljoner i vinst – på 8 månader

Zlatan Ibrahimovics oprövade spelstudio släpper snart ett actionspel med honom själv i huvudrollen. Fotbollsstjärnans bolag gör 90 miljoner i vinst – på sina första åtta månader.

Zlatan Ibrahimovics affärer i Sverige ger resultat.
Zlatan Ibrahimovics affärer i Sverige ger resultat.Foto: Jesper Frisk

För ett knappt år sedan seglade Zlatan Ibrahimovic upp som delägare i ett svenskt techbolag. Fotbollsstjärnan hade köpt in sig i Isbit Games (NTL), en spelutvecklare med bas i Stockholm.

Han verkar dock inte ha betalat med pengar. I ägarbolaget Unknowns årsredovisning framgår det att Zlatan Ibrahimovic kvittat en fordran på spelbolaget som gällde avtal ”av royaltykaraktär”.

Vi satt och pratade spel i tre timmar

Med andra ord lånar Zlatan Ibrahimovic ut sitt varumärke till Isbit Games, som den 17 augusti släpper spelet ”Zlatan Legends”. Spelet är en actiontitel som utspelar sig i rymden. Huvudperson är Zlatan själv.

Spelet har utvecklats under två år – och redan från början var spelfantasten Zlatan med i bilden, säger Isbits vd Markus Koos.

”En gemensam bekant förmedlade kontakten. Första mötet var bokat till 30 minuter men det slutade med att vi satt och pratade spel i tre timmar. Det var helt fantastiskt att få veta att han var en riktig gamer”, säger han.

Läs mer: Här är första bilderna på Zlatans actionspel 

Den tidigare landslagsstjärnan äger i dag drygt 10 procent av Isbit Games. ”Zlatan Legends” är bolagets tredje speltitel. Efter Zlatans investering anslöt sig även delar av Lundin-familjen och Vostok New Ventures vd Per Brilioth som delägare. Sedan tidigare har Intellecta en storpost i spelstudion.

Zlatans andel värderades i fjol till 11 miljoner kronor, enligt Isbits årsredovisning. Parterna delar också på intäkterna på det nya spelet, men Marcus Koos vill inte gå in på detaljerna.

”Han är ju delägare i bolaget. Han tror på oss och allt vi gör – nu och i framtiden”, säger Marcus Koos.

Vid sidan om Isbit Games har Zlatan Ibrahimovic även fattat tycke för esportsbolaget Challengermode (NTL), vars plattform låter amatörspelare tävla mot varandra.

Dessutom ägde Zlatan, via bolaget Unknown, cirka 10 procent av dryckföretaget Vitamin Well som han själv gjort reklam för. Innehavet såldes dock i november 2016.

Försäljningen bidrog till vinstresultatet i Zlatans ägarbolag. För sina första åtta månader i drift bokför Unknown en vinst efter skatt på 90 miljoner kronor.

Det går inte lika bra för alla Zlatans affärer.

Appverksamheten Mikz, som står bakom appen där Zlatan tidigare skötte en del av sin marknadsföring och kommunikation, gick med 45 miljoner kronor i förlust i fjol. Detta enligt moderbolaget Danir Developments årsredovisning. I februari framkom det att appen skulle läggas ner.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera