Telefon- och hörlursföretaget Zound industries är ett av Sveriges snabbast växande bolag. Bara de senaste två åren har omsättningen fördubblats till över 750 Mkr. Vid den senaste finansieringsrundan i somras, då franska Time Equity Partners gick in med 93 Mkr, värderades Zound till nära en miljard kronor.
Bolaget har nu siktet inställt på en börsnotering, kan Di Digital avslöja. Carnegie har anlitats som finansiella rådgivare och flera storägare vill se bolaget göra premiär på Stockholmsbörsen redan inom 12 månader, enligt uppgifter som Di Digital har tagit del av.
Uppgiften bekräftas delvis av Tommy Jacobson, styrelseordförande i Zound industries och representant för delägaren Varenne investment.
“En notering är ett av spåren vi jobbar med. Men vi har inte fattat något beslut än”, säger han.
“Om man pratar rent hypotetiskt är Stockholmsbörsen en naturlig plats för oss. Det är där vi har vår bas och det finns inga skäl att notera Zound någon annanstans”, fortsätter han.
Zound industries omsatte drygt 750 Mkr år 2015 med en vinstmarginal på 8 procent. Det är en ökning på nära 40 procent jämfört med 2014.
Bolagets första egentillverkade mobiltelefon, som lanserades tidigare under hösten, bidrog med 50 Mkr till intäkterna, enligt Zounds grundare Konrad Bergström. Bolaget har sålt “i arean kring” 15 000 exemplar av den så här långt, säger Konrad Bergström.
Det är en bra bit under det uttalade målet om 50 000 sålda exemplar under året.
“Idén är helt rätt och som alltid får man testa innan man får till en supersuccé”, säger Konrad Bergström.
“Det är ingen kioskvältare men det är heller inget fiasko, vi lär oss marknaden. Bolaget har en ny och uppföljande modell under utveckling”, fortsätter han.
“Jag hade hoppats på lite mer försäljning, det är inget att sticka under stol med. Men jag är nöjd med beslutet. Det (telefonprojektet) lyfter Zound till en ny nivå och stärker vårt varumärke och vår kompetens”, säger styrelseordförande Tommy Jacobsson.
Zounds explosiva tillväxt kommer delvis från ett varmt mottagande i handeln för dess produkter – telefontillbehör som hörlurar och högtalare som säljs under varumärken som Marshall och Urbanears.
Läs även: Så ska svenska Zound industries utmana mobiljättarna
Prognosen för 2016 är att nå över en miljard i omsättning. För att nå dit vill bolaget öka sin närvaro främst i USA. Under året kommer mer pengar att satsas i marknadsföring på den amerikanska marknaden. Dessutom bygger Zound upp en lokal närvaro i landet och kommer inom kort ha en anställd USA-chef på plats.
Sedan tidigare säljs Zounds produkter hos återförsäljarjätten Best Buy samt i Apples egna butiker.
“Vi måste fortsätta de samarbetena och samtidigt titta på nya distributionskanaler”, säger vd Pernilla Ekman, som i skrivande stund befinner sig i New York.
Största ägare i Zound industries är medgrundaren Konrad Bergström samt investmentbolaget Varenne, företrätt av ordförande Tommy Jacobson, som äger drygt 14 procent vardera. Medgrundaren Kenneth Schönborg äger drygt 7 procent, telekomjätten Teliasonera drygt 6 procent och Time Equity Partners drygt 10 procent.
Zound industries består dels av en traditionell hårdvaruverksamhet, dels av en attraktiv varumärkesportfölj, vilket gör det svårt att spekulera kring ett eventuellt börsvärde. Enligt Di Digitals källor har Carnegie och bolagets ledning diskuterat en värdering från två gånger omsättningen och uppåt.
Givet att Zound industries når sina omsättningmål för 2016 skulle det ge ett börsvärde på minst 2 miljarder kronor.
Läs även: TV: Vi testar Zound industries rockmobil