Hoppa till innehållet

Franska miljoner ska få Zound Industries att lyfta

Den svenska snabbväxaren Zound Industries tar in 93 miljoner kronor i nytt riskkapital. Pengarna ska finansiera lanseringen av bolagets nya storsatsning - en egenutvecklad mobiltelefon för musikälskare.

Zound Industries medgrundare Konrad Bergström, här på CES-mässan med artisterna Rebecca & Fiona.
Zound Industries medgrundare Konrad Bergström, här på CES-mässan med artisterna Rebecca & Fiona.Foto: Thomas Engström

Det franska riskkapitalbolaget Time Equity Partners köper 10 procent av Zound Industries för 10 miljoner euro, motsvarande 93 miljoner svenska kronor.

Pengarna är öronmärkta för lanseringen av Zound Industries kommande storsatsning – en egenutvecklad Marshall-mobiltelefon, särskilt utformad för att lyssna på och spela in musik. Telefonen ska lanseras med dunder och brak den 16 juli, på en fest i London med uppträdanden från bland andra Led Zeppelin-gitarristen Jimmy Page och The Clash-sångaren Mick Jones.

“Det finns andra som sätter in större processorer och bättre skärmar. Men när det kommer till musikupplevelsen, hur du lyssnar och hur du skapar och hur du spelar in musik, så är vi bäst”, säger Zound Industries medgrundare Konrad Bergström till Di Digital.

Det är ett minst sagt vågat drag från det svenska bolaget, som byggt sin framgång i gränslandet mellan teknik och mode. Men mobilbranschen skiljer sig rejält från de hörlurar och högtalare som utgör Zounds produktutbud idag. Marginalerna på hårdvara är lövtunna och konkurrensen mördande hård från jättar som Apple och Samsung.

Vi har gjort en nischad produkt för kanske tre eller fem procent av befolkningen. Men de procenten kommer att älska den.

Konrad Bergström är ändå hoppfull. Mobiltelefonen har blivit en stapelvara idag, säger han. Tekniken har nått en gräns där den inte behöver bli bättre för att locka kunderna. Istället är det “känslor och mjuka värden” som avgör.

“När du gick in i en uraffär för 20 år sedan så var din första fråga, håller den här klockan tiden? Idag ifrågasätter du inte ens det, du tar funktionaliteten för givet. Istället väljer du på hur produkten ser ut, vilket varumärke den representerar och vilken social status den ger. Det är så vi tänker”, säger han.


I två veckor till hålls den nya mobiltelefonen hemlig. Foto: Jack Mikrut

Telefonen tillverkas av det kinesiska bolaget BYD och kör Googles operativsystem Android. Zound Industries har stått för paketering, användargränssnittet, designarbetet och marknadskonceptet.  

“Vi har gjort en nischad produkt för kanske tre eller fem procent av befolkningen. Men de procenten kommer att älska den. Och tre till fem procent av mobilmarknaden är en så stor marknad att vi inte ens kan föreställa oss den”, fortsätter Konrad Bergström.

År 2013 utsågs Zound Industries till årets supergasell av Dagens Industri. Det efter att ha vuxit med 10 932 procent på tre år. Omsättningen 2012 landade på 323 miljoner kronor.

Nu måste vi få det första barnet att flyga. Lyckas vi så tar vi det vidare och bygger fler telefoner.

För 2015 räknar bolaget med en omsättning på 650 miljoner kronor, exklusive den nylanserade mobilverksamheten, och en vinstmarginal på 9 procent.

Prognosen för mobilverksamheten är en omsättning på 100 miljoner kronor under 2015. Nås målet så finns planer klara för fler lanseringar:

“Nu måste vi få det första barnet att flyga. Lyckas vi så tar vi det vidare och bygger fler telefoner”, säger Konrad Bergström.

LÄS ÄVEN: Hon ska göra Telia till ett internetföretag


Grundaren missnöjd: “En pissvärdering”

Investeringen från Time Equity Partners värderar Zound Industries, som sedan tidigare räknar investmentbolaget Varenne och Teliasonera bland sina delägare, till närmare en miljard svenska kronor.

Konrad Bergström är långt ifrån nöjd med prislappen:

“Vi har gjort vinst från dag ett. Det är därför vi får en sådan pissvärdering. Helst ska man vara ett teknikbolag som går miljarder med förlust. Då är man riktigt het”, säger han.

“Vi tackade nej till mer pengar. Vi tycker värderingen är för låg för att ta in mer”, fortsätter styrelseordförande Tommy Jacobson.

Ursprungligen låg 25 miljoner kronor på bordet från Time Equity Partners, avslöjar han.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera