Annons

Bank- och finanssektorns digitala framtid SPONSRAT AV Cognizant

Truecallers två grundare, Nami Zarringhalam (tv) och Alan Mamedi, på huvudkontoret i Stockholm.

Truecaller om framtiden: ”Vi står på egna ben”

Märta Viberg är Head of Consumer Risk på Trustly.

Glöm blanketten – ​Trustly lanserar autogiro via bank-id

Betalos grundare Eli Daniel Keren, vd Stefan Salomonsson och teknikchefen Kevin Albrecht.

Betalo tecknar avtal med Nordea

Elon Musk är redan vd för såväl Tesla som rymdföretaget Space X.

Elon Musk har startat ett nytt bolag

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:
Annons
Sponsrat innehåll från Cognizant

Bank- och finanssektorns digitala framtid

Den digitala övergången kommer att ha en enorm inverkan på företag de närmaste åren. Och vinsten som banker och finansinstitut kan göra genom en digitalisering är större än det branschövergripande genomsnittet, visar en ny studie.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Läs mer om Cognizant här!

Den digitala tekniken förändrar snabbt hur företag och organisationer arbetar. Bank- och finanssektorn är inget undantag. För att konkurrera med digitalt starka nya och gamla spelare måste banker och finansinstitut våga hoppa på det digitala tåget.

I en studie om de föränderliga affärsförutsättningarna i den digitala ekonomin – genomförd av Cognizant och Roubini Global Economics – deltog drygt 2 000 toppchefer runtom i världen, varav 333 från bank- och finanssektorn. 70 procent av dem svarade att de tror det är ”viktigt till extremt viktigt” att satsa digitalt för verksamhetens framtid.

Undersökningen visar att det finns mycket pengar att tjäna och spara genom en digital övergång. Intäktsökningen som kan tillskrivas enbart digitalisering beräknas gå från 5,3 procent 2015 till 12 procent 2018 – motsvarande runt 180 miljarder dollar per år.

Dessutom kan banker och finansinstitut sänka sina kostnader avsevärt genom att digitalisera sin backoffice-verksamhet.

Även om banker och finansinstitut satsar ungefär lika mycket på digitala lösningar som genomsnittet för andra branscher, förväntar de sig en högre avkastning på investeringen, visar undersökningen.

Men en digital övergång innebär mer än bara intäkter och möjliga kostnadsbesparingar. De nya teknikerna förbättrar standardiseringen, minskar felkvoten betydligt och ger samtidigt kortare ledtider. De ger också företagen tillgång till mängder av kunddata som kan användas för att erbjuda mer personligt anpassade och riktade tjänster och innehåll.

 – Ett bolags verkliga värde ligger i dess förmåga att bereda sig åtkomst till och analysera big data, säger Philippe Dintrans, chief digital officer, SVP och global consulting leader för bank- och finansiella tjänster på Cognizant.  

I dag utgör big data 84 procent av marknadsvärdet för noterade bolag på S&P 500-indexet. All denna personliga information gör banker och finansinstitut känsliga för nätbedrägerier och nätstölder.

– Oron för datasäkerheten är befogad. Men företag som kan vinna och behålla kundernas förtroende har bättre förutsättningar att möta sådana utmaningar, säger Philippe Dintrans.

Kunderna vet att framtiden är digital och förväntar sig en förändring. Men det är viktigt att inte halka efter. I dag rapporterar digitala eftersläntrare inom bank- och finanssektorn en ekonomisk verkan (kostnadsbesparingar plus intäktsökningar) på 3,1 procent, medan digitalt starka aktörer rapporterar 7,4 procent.

– Det är alltså hög tid för alla banker och finansinstitut som ännu inte har gjort den här övergången att bryta sig loss från gamla mönster och anta den digitala utmaningen.

Läs mer om hur den digitala övergången kommer att påverka företag och organisationer här!

Om Cognizant
Cognizant (NASDAQ-100: CTSH) är ett av världens ledande företag för professionella tjänster, som omformar kunders affärs-, drift- och teknikmodeller till att passa den digitala tidsåldern.
Vår unika branschorienterade, rådgivande strategi hjälper kunder att utveckla visioner, bygga och driva mer innovativa och effektiva företag.
Med huvudkontor i USA, är Cognizant på plats 230 på Fortune 500 och rankas bland de mest framgångsrika och snabbast växande företagen i världen. Läs mer om hur Cognizant hjälper kunder utvecklas till att bli digitala ledare här eller följ oss på @Cognizant.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Cognizant och ej en artikel från Dagens industri