Annons

Deras teknik ska hantera explosionen av data SPONSRAT AV Digiplex

Kubas president Raul Castro.

Google första utländska IT-bolag att lansera i Kuba

Nintendos spelkonsol Switch släpptes i mars.

Ny spelkonsol spås öka Nintendos vinst

Shadi Bitar, vd för Nextory.

Guldregn över e-bokstjänsten Nextory

John Elvesjö är en av Tobiis grundare.

Nysatsningar tynger hett ögonbolag

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:
Annons
Sponsrat innehåll från Digiplex

Deras teknik ska hantera explosionen av data

Världen står inför en explosion i antalet uppkopplade enheter och mängden data som genereras. Nu lanserar datacenterföretaget DigiPlex och infrastrukturleverantören Netnod ett spännande samarbete för att hjälpa företag hantera framtidens enorma datamängder.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Enligt siffror från IBM har 90 procent av all världens data skapats bara de senaste två åren och i takt med att fler saker nu blir uppkopplade kommer datamängden bara öka. Ericsson har förutspått att det år 2020 kommer finnas över 50 miljarder uppkopplade enheter – att jämföra med ungefär fem miljarder uppkopplade enheter 2015. Samtidigt har telekombolaget Cisco uppskattat att det globala marknadsvärdet för Internet of Things (IoT) kommer vara mer än 14 biljoner dollar år 2022.

En effekt av den här utvecklingen är att kraven på den digitala infrastrukturen, som lagrar och transporterar all data, kommer öka. För att möta den utmaningen presenterar nu datacenterföretaget DigiPlex ett nytt samarbete med Netnod, en ledande leverantör av internetinfrastruktur. 

– Vi bygger framtidens ekosystem för att det här faktiskt ska kunna fungera, berättar DigiPlex CCO Lars Tisén.

Netnods roll i detta ekosystem har traditionellt varit att driva de internetknutpunkter (IXP) som möjliggjort för stora internetoperatörer att utbyta trafik med varandra. Men eftersom företag nu hanterar allt större datamängder har Netnods kundbas på senare år utökats. Idag är det alltså inte bara internetoperatörer som behöver den enorma bandbredd som Netnod kan tillhandahålla, utan även banker, mediabolag och delar av den offentliga sektorn.

– Vi har alltid haft en viktig roll men sedan är det kanske inte så många utanför internetbranschen som känt till vad vi gör. Men i takt med att det här exploderar så når vi nya typer av kunder, som har behov av våra stabila högprestandatjänster för att lösa anslutningar mellan dem och andra företag, säger Netnods vd Lars Michael Jogbäck.

Som ett led i detta kommer Netnod därför etablera sin infrastruktur även på DigiPlex datacenter i Stockholm, som nu kopplas direkt till Netnods regionala internetknutpunkt. För DigiPlex kunder innebär detta snabbare tillgång till sin data i datacentret och möjlighet att snabbare kunna utbyta data med exempelvis kunder eller leverantörer. Som en del av samarbetet kommer Netnod också, utöver knutpunktstjänsterna, kunna erbjuda punkt-till-punkt-förbindelser, med en bandbredd på 100 gigabit per sekund, till DigiPlex kunder. 

– 100 gigabits-förbindelser är fortfarande ganska komplicerade att göra över annat än väldigt korta distanser, där tror vi att vi kommer ligga i framkant. Kunderna får nya möjligheter eftersom man får tillgång till mycket bandbredd på ett väldigt kostnadseffektivt sätt, säger Lars Michael Jogbäck.

Både DigiPlex och Netnod ser utvecklingen av den här tekniken som en motor för innovation. Lars Michael Jogbäck gör jämförelsen med att ingen för 10 år sedan trodde att vi idag skulle kunna streama film i 4K-upplösning över en internetanslutning. Genom att etablera nästa generations infrastruktur lägger man på så vis grunden för ännu större framsteg under nästa 10 år.

– Det här systemet är även byggt för nästa generation, som kommer om något år, där du ska kunna komma upp i över 400 gigabit, säger han.

Att DigiPlex kan erbjuda den här banbrytande tekniken tror Lars Tisén också kommer vara ett viktigt argument för att locka nya kunder. Enligt siffror som DigiPlex och IDG tagit fram driver nämligen 55 procent av alla svenska företag idag datacenter i egen regi. Men i takt med att datamängderna och behovet av snabb tillgång ökar, så förväntas den siffran sjunka till 39 procent på bara två år. Enligt Lars Tisén kommer ”privata” datacenter helt enkelt inte kunna hålla jämna steg med den snabba utveckling som sker hos de stora kommersiella aktörerna. Och i takt med att datahanteringen blir allt viktigare så tror han att fler företag kommer överge sina egna datacenter.

– För 10 år sedan så tänkte företagen att de skulle vara nära sina kunder och placerade sina kontor utifrån det. Idag så måste de istället tänka: var finns min data? Det digitala ekosystemet inne i ett datacenter blir mer och mer viktigt, det är där företag möts och delar data med varandra. För att hänga med i den digitala utvecklingen måste man se till att datan finns i ett datacenter byggt för att kunna hantera nästa generations krav – inte i en garderob på kontoret, avslutar Lars Tisén.

Vill du veta mer? Boka en privat visning av DigiPlex datacenter i Upplands Väsby

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Detta innehåll är sponsrat av Digiplex och ej en artikel från Dagens industri