Hoppa till innehållet

... och Swish! Så var knarkaffären klar

Betaltjänsten Swish gör succé även hos kriminella, som nyttjar den för att sälja droger och begå bedrägerier. Tjänsten har använts vid brott i fler än 30 domar hittills i år, visar Di Digitals granskning. Men brottslingarna går också på en nit.

Swish har använts som redskap vid en handfull narkotikabrott i år.
Swish har använts som redskap vid en handfull narkotikabrott i år.Foto: Joey Abrait

Sedan 2012 har Swish seglat upp som bankernas stora framgång inom produktutveckling. I dag använder 4,3 miljoner privatpersoner appen för att med endast mottagarens mobilnummer föra över pengar till varandra. Det motsvarar över hälften av Sveriges befolkning från 15 år och uppåt.

Men det är inte bara småskulder och restaurangnotor som hanteras via Swish. Di Digitals genomgång visar att appen har förekommit som brottsredskap i 32 tingsrättsdomar hittills under 2016. Det rör sig om fall där Swish har spelat en central roll i brottets fullbordande.

Det är en helt annan ålderstruktur på köparna

Bland de dömda finns bluffannonsörer som har tagit betalt via Swish för telefoner eller väskor annonserade på Blocket som de sedan inte har skickat. Det handlar också om narkotikabrott. En droghandlare i Skåne mottog till exempel tiotusentals kronor för amfetamin och andra substanser via just Swish. Detta efter att ha lockat till sig köpare inom stängda grupper på Facebook.

Läs mer: “Bankerna missar var tionde betalning”

Bland de dömda finns också två personer som genom en serie snabba transaktioner via Swish och andra tjänster lyckades övertrasera banksystemet och därmed tillskansa sig 100 000 kronor.

Det är framförallt yngre personer som använder Swish i brottsligt syfte, enligt Thomas Ahlstrand, vice chefsåklagare vid Internationella åklagarkammaren i Göteborg.

”Det är en helt annan ålderstruktur på köparna. Detta är ett betalningssätt som kräver att man är med. Man måste ladda ner en app, skaffa sig ett Bank-id och ha en telefon av en viss nivå”, säger Thomas Ahlstrand.

Läs mer: Swish utmanar Klarna - vill ta 30 procent av e-handeln

Utvecklingen är dessutom glädjande för polis och åklagare. För att skaffa sig Swish behöver varje användare ha ett Bank-id, en legitimationstjänst som kräver verifikation via användarens eget konto.

Det finns en nackdel om du tror att du är jättelistig

Alltså går i princip alla Swish-transaktioner att spåra till både avsändare och mottagare. Den som till exempel säljer droger via Swish gör det alltså relativt enkelt för polisen att spåra pengarna.

”Det finns en nackdel med Swish om du tänker att du är jättelistig. Swish lämnar ju spår. Och pengarna kommer in på ett konto som är knutet till dig”, säger Thomas Ahlstrand.

Grafik: Går på nit med Swish

Grafik: Går på nit med Swish

Totalt tio banker, däribland samtliga storbanker, har anslutit sig till Swish. Carl Molinero, chef för mobila betalningar på Swedbank och styrelseordförande för Swish, hyllar tjänstens popularitet men ser allvarligt på att den förekommer i brottsmål.

”Det är förstås inte bra. Men det är svårt att värja sig mot precis all kriminalitet där pengar är inblandade”, säger han och påpekar att Swish ökar spårbarheten i kriminella transaktioner jämfört med till exempel kontantbetalningar.

Med bedrägeri på nätet måste man alltid identifiera en mottagare

 Det vanligaste brottet som begås med Swish är bedrägeri, som står för sju av tio tingsrättsdomar i år. Den som vill bluffa på nätet måste på något sätt ange en mottagare, säger Thomas Ahlstrand.

”Med bedrägeri på nätet måste man alltid identifiera någon. På något sätt vill man komma åt pengarna. Det går det inte att undvika att ange en mottagare i någon form”, säger Thomas Ahlstrand.

Sedan i höstas har Skatteverket satt Swish under lupp för svartbetalningar. Till skillnad från vanliga kassaapparater uppträttar tjänsten inga kvitton, något som krävs enligt kassaregisterlagstiftningen.

Digitalpodden: Supersiffror från Swish och SEB:s vågade bitcoin-satsning

Betalningar under bordet via Swish vid till exempel lunchserveringar är en ”utbredd företeelse”, enligt Conny Svensson på Skatteverket.

”Behöver vi göra lagändringar kommer vi att lägga fram dem till regeringen”, säger han om myndighetens pågående granskning.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera