Annons

En miljon kunder i säkerhetslucka hos Voi – och dags för Klarna att visa korten

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz och reportrarna Julia V Caesar och Johannes Karlsson.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz och reportrarna Julia V Caesar och Johannes Karlsson.
Betalbolaget Klarnas affärsmodell skapar debatt, Voi:s elscooteråkande kunder drabbas av ännu en säkerhetslucka och Meds och Krys kampanj har hamnat under lupp.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det är några av ämnena i veckans avsnitt av Digitalpodden med nyhetschefen Ida Hansson Brusewitz och reportrarna Julia V Caesar och Johannes Karlsson.

Regeringen med finansmarknadsministern Per Bolund i spetsen vill införa en ny lag där det alltid ska vara ett aktivt val för nätshoppare att handla på kredit. Det har fått Klarna att slå bakut och kallar det för ”plakatpolitik”. Samtidigt har det kommit uppgifter om hur stor andel av Klarnas intäkter kommer från dröjsmålsräntor och förseningsavgifter.

Vi diskuterar kring hur betalbolaget nu siktar på en börsnotering i USA inom två år. Nordamerika pekas ut som Klarnas fokusområde och de ska vara ute och letar partners samt möjliga förvärv där. Samtidigt börjar det då bli dags för Klarna att berätta mer om hur affärsupplägget verkligen ser ut för blivande investerare.

”Annars blir det lite som att köpa grisen i säcken”, säger Johannes Karlsson.

Lyssna på veckans podd här:

Länk till acast
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer