Hoppa till innehållet

10 av de mest minnesvärda inläggen i Twitters historia

Revolution, dödsfall och avgående partiledare. Twitter fyller tio år på måndag och Di Digital har samlat ihop tio tweets som har satt avtryck i historien.

Medgrundaren Jack Dorseys tidiga skiss av det som sedan skulle bli Twitter.
Medgrundaren Jack Dorseys tidiga skiss av det som sedan skulle bli Twitter.Foto: Twitter

Twitter fyller tio år och mycket har hänt under vägen. Det finns miljarder tweets därute och många av dem är säkerligen värda att uppmärksammas, men Di Digital har valt ut tio stycken (i kronologisk ordning) som har haft betydelse i olika sammanhang. Vi blandar svenska och utländska tweets, som spänner från dödsfall till drömmar.

1. Hashtaggens födelse

Entreprenören Chris Messina var den som först föreslog att hashtaggar skulle användas på Twitter. Sedan dess har symbolen spridit sig till andra sociala nätverk och används friskt i marknadsföring. 2009 införde Twitter söklänkar på hashtaggar och numera är det svårt att tänka sig nätlivet utan dem.

2. Breaking news på Twitter

2009 twittrade entreprenören Janis Krums i realtid om när ett plan störtade i Hudson River. Den händelsen definierade på många sätt Twitters roll i nyhetsflödet och gav nätverket en ny riktning. "Den förändrade allt", sa medgrundaren och numera Twitters vd Jack Dorsey, till CNBC 2013.

3. Den arabiska våren

Under den arabiska våren spelade Twitter en stor roll i vad som kommunicerades ut till omvärlden. Studenten och egyptiern Alyuka var först med att twittra under hashtaggen #Jan25, som tillsammans med #Egypt användes för att organisera kommunikationen.

4. Lady Gaga

Var aldrig rädd för att drömma, uppmande superstjärnan Lady Gaga sina följare sommaren 2011. En tweet som har fått över 50 000 delningar och något hon är ett levande bevis för.

5. Steve Jobs bortgång

När Steve Jobs gick bort 2011 uppmärksammades detta stort på Twitter. Från en techgigant till en annan, skrev Bill Gates en hälsning till sin vän och konkurrent.

6. ...och Apple-älskaren Jonathan Moss använde Steve Jobs död till att peppa sina följare.

7. @sweden

Det svenska Twitter-kontot @sweden har väckt blandade känslor genom åren. Störst storm blev det 2012 då skribenten och krönikören Sonja Abrahamsson, @hejsonja på Twitter, höll i tangenterna. Hon körde en rå och ironisk jargong, blev älskad och hatad, och upprörde många med tabubelagda ämnen. Till och med Steven Colbert, i programmet The Colbert Report, uppmärksammade henne och ville själv twittra med kontot @sweden.

8. Four more years

I november 2012 blev USA:s president Barack Obama omvald och twittrade ut det kända inlägget om "Fyra år till", som har skickats vidare över 770 000 gånger.

9. Oscars-groupien

Komikern Ellen håller just nu rekordet för flest delningar av en tweet. Hennes berömda groupie från Oscars-galan har delats över hela 3,4 miljoner gånger.

10. Göran Hägglund avgår

Politikern Göran Hägglund är en flitig twittrare och meddelade sin avgång i en tweet innan han mötte pressen.


Läs också: 10 av de roligaste inläggen i Twitters historia

Läs mer: Noll nya användare till Twitter

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera