Jämfört med andra branscher har investeringarna till edtechbolagen hittills varit ganska få och små. Men det börjar röra på sig.
Enligt Di Digitals databastjänst Nordic Tech List har det sedan 2015 gjorts 44 investeringar i svenska edtechbolag till ett totalt värde av omkring 350 miljoner kronor.
Under 2017 har snittstorleken på investeringarna ökat från omkring 800 000 kronor till 1 miljon kronor.
Läs även: Svenska edtechbolag märker ökad efterfrågan: ”Solklar tillväxt”
De 160 edtechbolag som är registrerade på Nordic Tech List hade 5 800 anställda under 2017, och en genomsnittlig omsättningstillväxt på 200 procent.
”Den svenska edtechbranschen visar tecken på att den håller på att mogna”, skriver Nordic Tech Lists projektledare Howard Riminton i en rapport över sektorn.
Di Digital har valt ut 10 svenska edtechbolag som är redo för tillväxt:
Lexplore* (NTL)
Gör: Bolagets verktyg kan med hjälp av artificiell intelligens och avläsning av ögonrörelser i ett tidigt skede upptäcka tecken på dyslexi hos barn. I Sverige säljs tjänsten direkt både till skolor och kommuner. Med hjälp av ett kapitaltillskott som tillfördes i våras genomför Lexplore pilotprojekt i ett antal amerikanska delstater.
Grundades: 2015
Finansiering: Har tagit in omkring 65 miljoner kronor från bland annat riskkapitalbolaget Segulas vd Gabriel Urwitz och Pomona-gruppen.
* = Hette tidigare Optolexia
Läs mer: Finanskändis miljonsatsar i anti-dyslexi-startup
Digiexam (NTL)
Digiexams grundare Nima Marefat och Johan Hägglund på Handelshögskolan i Stockholm. Foto: C-G Flinck.
Gör: Digiexam låter eleverna göra prov på datorn med automatiserad rättning. Våren 2016 värderades bolaget till 280 miljoner kronor, vilket gör bolaget till en gigant på den svenska edtech-marknaden. 2017 skrev närmare 40 procent av de svenska gymnasieeleverna prov med Digiexam, uppgav bolaget till Di Digital.
Grundades: 2012
Finansiering: Har tagit in närmare 50 miljoner kronor från bland annat finansmannen Sven Hagströmer, Spotify-veteranen och Atomico-investeraren Sophia Bendz, liksom Joen och Peder Bonnier.
Läs mer: Digiexam: ”Cirka 40 procent av gymnasieeleverna använder oss”
Edqu (NTL)
Gör: Edqus plattform erbjuder färdiga läromedel som kan justeras av läraren. Proven och uppgifterna kalibreras efter elevens kunskapsnivå. Tillsammans med den ideella föreningen Kodcentrum och i samarbete med bland annat Spotify och Paradox har Edqu även tagit fram digitala läromedel som ska hjälpa svenska lärare att förstå programmering.
Grundades: 2014
Finansiering: Har tagit in omkring 6,5 miljoner kronor från bland annat Gullspång Invest och Propel Capital.
Läs mer: De ska lära svenska lärare att programmera
Furhat Robotics (NTL)
Gör: Furhat Robotics vill med en uttrycksfull och socialt intelligent robot möjliggöra interaktioner mellan människa och maskin. Furhat, som kan ta ögonkontakt och svarar på tilltal, har använts i undervisningen i några svenska skolor.
Grundades: 2014
Finansiering: Bolaget har tagit in 20 Mkr från de två europeiska riskkapitalbolagen Balderton Capital och Localglobe. Har även fått 1 miljon kronor av Vinnova för ett skolprojekt.
Läs mer: Furhat Robotics fyller på kassan - vill bli robotikens Appstore
Schoolido (NTL)
Gör: En digital plattform för både elever och lärare på högstadiet. Eleven ska kunna välja sitt eget inlärningssätt, om den så lär sig bäst genom att läsa, lyssna eller göra tester.
Grundades: 2011
Finansiering: Har tagit in omkring 19 miljoner kronor från bland annat Verdane Capital och Academedia.
Läs mer: Startup-bolagen som ska rädda skolan
Peppy Pals (NTL)
Gör: Spel– och utbildningsbolaget Peppy Pals gör sedelärande spel, filmer och böcker som ska utveckla barns sociala förmåga, bland annat för att förebygga mobbning.
Grundades: 2013
Finansiering: Har tagit in drygt en halv miljon kronor från bland annat entreprenören och affärsängeln Hampus Jakobsson.
Soundtrap (NTL)
Soundtraps tjänst har slagit stort i skolvärlden vd och medgrundare Per Emanuelsson.
Gör: Soundtraps molnbaserade musikstudio låter användarna skapa musik tillsammans i realtid och har blivit populär i skolor i USA och Kanada.
Grundades: 2012
Finansiering: Har tagit in omkring 65 miljoner kronor i riskkapital från bland annat riskkapitalbolaget Industrifonden, musikproducenten Andreas Carlsson och Truecallergrundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.
Läs mer: Molnbaserad musikstudio tar in 50 miljoner
Sqore (NTL)
Gör: Sqore använder tävlingar och utmaningar för att värdera jobbsökande kandidater. Sedan kopplas de ihop med potentiella arbetstgivare. Sqore ser sig som en utmanare till traditionell utbildning genom att erbjuda ett sätt, utanför utbildningssystemet, att validera kompetenser.
Grundades: 2008
Finansering: Har tagit in omkring 60 miljoner kronor från bland annat Northzone och Mats Gabrielsson.
Läs mer: Sqores vd: ”Förlusten är enligt plan”
Digilär (NTL)
Digilärs vd Linda Ahrgren.
Gör: Digilär utvecklar digitala läromedel för högstadiet och gymnasiet. Texterna finns i både standard och lättläst version och övningar och diagnostiska prov rättas automatiskt och kompletterar lärarnas rättningar.
Grundades: 2011
Finansiering: Har tagit in knappt 20 miljoner kronor från bland annat investmentbolaget Spiltan. Bolaget köptes i slutet av september upp av Natur & Kultur.
Läs mer: Natur & Kultur om Digilär-köpet: ”Vi kompletterar varandra”
Coursio (NTL)
Gör: Coursios har en plattform som skapar, distribuerar och hanterar onlinekurser. En privatperson som är duktig inom ett ämne kan själv bygga upp en digital skola. Sedan tar Coursio del av intäkterna som kursen inbringar. Inriktningen är alltså inflytelserika personer eller organisationer med specialkunskap.
Grundades: 2011
Finansiering: Har tagit in omkring 10 miljoner kronor från Gullspång invest.
Läs mer: Coursio tar in 10 miljoner för att revolutionera skolan
Källa för finansiering: Nordic Tech List.