Annons

100 miljoner i förluster – nu säljer Bonnier Mag+

Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media säljer nu Mag+.
Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media säljer nu Mag+.
Publiceringsplattformen Mag+ har hyllats av Steve Jobs. Men någon lönsamhet har man aldrig sett röken av. Nu säljer Bonnier bolaget till Indien.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Företaget Mag+ startade som ett experiment hos mediekoncernen Bonnier 2009. Bonniers utvecklingsavdelning anade att Apple skulle släppa en stor variant av Iphone och började därför titta på vad de kunde göra för att vara med på banan när Ipaden släpptes. Resultatet blev Mag+, en plattform för att göra om magasin till appar skrädarsytt för Ipad. I och med att Bonnier var så tidigt ute fick de beröm av ingen mindre än Steve Jobs för sitt arbete.

Na0q83kgtNQ

Men Mag+ har inte blivit någon ekonomisk succé ännu. Under de fyra åren från 2011-2014 summerar bolagets förluster till nära 100 miljoner kronor. Omsättningen har ökat succesivt men låg 2014 endast på 17 miljoner kronor.

Nu säljer Bonnier Growth Media Mag+ till det indiska mjukvarubolaget MPS. I takt med att magasin på Ipad inte visat sig vara någon jättemarknad har Mag+ ändrat sitt erbjudande och fokuserar i dag på publicering av årsredovisningar och produktkataloger. Den ändrade inriktningen sägs vara en förklaring till att Bonnier nu väljer att sälja Mag+ till MPS som är specialiserade på innehållstjänster för företagsmarknaden. MPS är specialiserade på digital publicering. Någon köpesumma har inte kommunicerats.

"Mag+ kommer även fortsatt att ledas av vd Staffan Ekholm, och företaget kommer att behålla sin närvaro med kontor i Stockholm och New York", skriver Bonnier Growth Media i ett pressmeddelande.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies