100 miljoner i förluster – nu säljer Bonnier Mag+
100 miljoner i förluster – nu säljer Bonnier Mag+
Företaget Mag+ startade som ett experiment hos mediekoncernen Bonnier 2009. Bonniers utvecklingsavdelning anade att Apple skulle släppa en stor variant av Iphone och började därför titta på vad de kunde göra för att vara med på banan när Ipaden släpptes. Resultatet blev Mag+, en plattform för att göra om magasin till appar skrädarsytt för Ipad. I och med att Bonnier var så tidigt ute fick de beröm av ingen mindre än Steve Jobs för sitt arbete.
Na0q83kgtNQ
Men Mag+ har inte blivit någon ekonomisk succé ännu. Under de fyra åren från 2011-2014 summerar bolagets förluster till nära 100 miljoner kronor. Omsättningen har ökat succesivt men låg 2014 endast på 17 miljoner kronor.
Nu säljer Bonnier Growth Media Mag+ till det indiska mjukvarubolaget MPS. I takt med att magasin på Ipad inte visat sig vara någon jättemarknad har Mag+ ändrat sitt erbjudande och fokuserar i dag på publicering av årsredovisningar och produktkataloger. Den ändrade inriktningen sägs vara en förklaring till att Bonnier nu väljer att sälja Mag+ till MPS som är specialiserade på innehållstjänster för företagsmarknaden. MPS är specialiserade på digital publicering. Någon köpesumma har inte kommunicerats.
"Mag+ kommer även fortsatt att ledas av vd Staffan Ekholm, och företaget kommer att behålla sin närvaro med kontor i Stockholm och New York", skriver Bonnier Growth Media i ett pressmeddelande.