Hoppa till innehållet

118 kompositörer och låtskrivare: ”EU, skydda våra rättigheter nu!”

De digitala plattformarna tjänar riktigt stora pengar på vår musik utan att rättvist dela med sig av intäkterna. Det är inte hållbart, skriver 118 kompositörer och låtskrivare i ett upprop på Di Digital.

Eva Dahlgren, Max Martin, Tove Lo, José Gonzalez, Zara Larsson, Björn Ulvaeus, Lykke Li och Jocke Berg är några av upphovspersonerna som skrivit under uppropet.
Eva Dahlgren, Max Martin, Tove Lo, José Gonzalez, Zara Larsson, Björn Ulvaeus, Lykke Li och Jocke Berg är några av upphovspersonerna som skrivit under uppropet.Foto: TT/Di

Inom kort röstar parlamentarikerna i EU om förslaget till moderniserad upphovsrättslagstiftning. Att lagen blir verklighet – och tydlig i fråga om våra rättigheter – är helt avgörande för att vi ska kunna trygga musikens framtid och en återväxt av musikskapare. Som läget är nu tjänar stora mäktiga plattformar miljardbelopp på vår musik – medan vi själva får en minimal andel av deras intäkter, och i vissa fall ingen ersättning alls.

Det har skett ett paradigmskifte i hur musik konsumeras och sprids. Tidigare köpte lyssnaren musiken på fysiska skivor och fick rekommendationer i skivaffären eller från radio. Nu sker merparten av såväl musiklyssnande som spridning, försäljning och rekommendationer digitalt. I många avseenden är det en positiv utveckling som gjort att fler människor har tillgång till oändligt mycket mer musik, via tjänster som till exempel Spotify, Apple Music, Deezer och Tidal. Fantastiskt för alla som älskar musik!

I takt med att konsumtionen ändrats har ersättningsmodellerna förändrats och även våra möjligheter att förhandla om ersättning. I de flesta fall har vi ett starkt skydd - vår upphovsrätt – när det kommer till att förhandla om våra villkor. Och det är väl inte så konstigt? Det är ju som på vilken annan marknadsplats som helst. Musikskapare lägger ner oerhört mycket tid och hårt arbete för att kunna skriva och spela in det andra vill lyssna på, dansa till och glädjas av. Vi skapar varan som någon vill köpa och man förhandlar om ett pris.

Dessvärre har våra möjligheter att förhandla och få betalt försvagats på grund av annan omodern lagstiftning (E-handelsdirektivet från år 2000), vilket gör att en del stora digitala plattformar kan ”komma undan” sitt ansvar. E-handelsdirektivet säger nämligen att plattformarna inte är ansvariga för innehåll som laddats upp av användarna. Och det är där skon klämmer. Dessa plattformar tjänar riktigt stora pengar på vår musik utan att rättvist dela med sig av intäkterna till oss. Det är inte hållbart! I synnerhet inte nu när i stort sett alla våra intäkter kommer från den digitala marknaden.

Därför måste upphovsrättslagstiftningen inom EU moderniseras så att vi som skapat musiken kan få en rimlig ersättning när vår musik blir lyssnad på. Vi ber er parlamentariker att rösta för det liggande lagförslaget. Annars riskerar musiken att försvinna eller förlora sin mångfald – framförallt om vi ser till framtida generationers musikskapare och framtidens musik.

Ett exempel på en digital plattform som länge dragit nytta av den föråldrade lagstiftningen är världens största musiktjänst, Youtube. Även andra plattformar, som Google och Facebook, tjänar miljardbelopp på att sprida vår musik – medan vi själva får en minimal andel och i vissa fall ingen ersättning alls.

Att stora mäktiga tjänster inte behöver förhandla gör också att det skapas orättvisa konkurrensvillkor. För vem vill eller kan konkurrera med gratis? Och varför ska redan etablerade och schyssta tjänster vilja fortsätta förhandla och betala för vår musik när detta är ett krav som uppenbarligen inte gäller alla?

Några av oss har varit med länge, sett utvecklingen och upplevt hur intäkterna förändrats. En del av oss är helt nya i branschen och måste få hela försörjningen från den digitala marknaden. Vi alla oroar oss för framtida generationers musikskapare, som kan tvingas leva på småskrammel, och hoppas att EU:s förslag till ny upphovsrättslag är räddningen.

Varför skulle då inte lagstiftningen röstas igenom? Jo, det pågår ett extremt omfattande lobbyarbete från de digitala storföretagen som vill vattna ur lagstiftningen för att komma undan ansvar att ersätta oss skäligt. 

Vi låtskrivare och musikskapare vill nå ut med vår musik så brett som möjligt! Vi vill att så många plattformar och tjänster som möjligt ska teckna avtal och sprida vår musik, men de avtalen måste tecknas under rättvisa förutsättningar. Den nya lagstiftningen är helt avgörande för musikens överlevnad!

Omröstningen är snart här. Nu är det upp till er, EU-parlamentariker, att säkra våra rättigheter så att vi kan fortsätta skapa. Nu ligger musikens framtid i era händer. 

Julia Adams

Salem Al Fakir

Freddy Alexander

Pär Almkvist (Total Ape)

Benny Andersson

Jocke Berg

Klas Bergling (för Tim ”Avicii” Berglings räkning)

Charlie Bernardo

Olle "Faråker" Blomström

Peter Boström

Mirja Breitholz

Ane Brun

Daniel Börtz

Moa "Cazzi Opeia" Carlebecker

Johan Carlsson

Eva Dahlgren

Madelene Eliasson

Jörgen Elofsson

Peter R. Ericson

Ludvig Evers (Moonshine)

Carl Falk

Sarah Dawn Finer

Michel Flygare (NoNoNo)

Robin Fredriksson (Mattman & Robin)

Louise Frick-Sveen

Johanna Frostling (Klara & Jag)

Thomas G:son

Per Gessle

José Gonzáles

Max ”Fatmax Gsus” Grahn

Märta Grauers

Jonatan Gusmark (Moonshine)

Rigmor Gustafsson

Sonny Gustafsson

Rickard Göransson

Oscar Görres

Svante Halldin (Jack & Coke)

Sten "StoneBridge" Hallström

Molly Hammar

Jakob Hazell (Jack & Coke)

Axel "Axwell" Hedfors

Anders Hillborg

Sara "SHY Martin" Hjellström

Louise Hoffsten

Oscar Holter

Fanny Hultman

Sebastian Ingrosso

Nirob "SHY Nodi" Islam

Jakob Jerlström (The Struts)

Tobias Jimson (NoNoNo)

Plura Jonsson

Sören "Sulo" Karlsson

Linda "Miss Li" Karlsson

Julia Karlsson

Janice Kavander

David Kjellstrand

David Kreuger

Alexander Kronlund

Meja Kullersten

Theo Kylin

Nisse Landgren

Mattias Larsson (Mattman & Robin)

Zara Larsson

Håkan Lidbo

Magnus Lidehäll

Marcus Lindberg

Elof Loelv

Ida Long

Ebbot Lundberg

Per Magnusson

Maria Marcus

Rolf Martinsson

Lisa Miskovsky

David Myhr

Tony Nilsson

Lisa Nilsson

Tove ”Tove Lo" Nilsson

Albin Nordqvist

Jacob "Jarami" Olofsson

Jonnali "Noonie Bao" Parmenius

Ali Payami

Vincent Pontare

Kristoffer Rangstam

Karin Rehnqvist

Anton Rundberg

Teo Runsiö (TEOFRANS)

Victor Rådström (Neiked)

Eric Saade

Ilya Salmanzadeh

Martin ”Max Martin" Sandberg

Sven-David Sandström

Johan ”Shellback" Schuster

Mauro Scocco

Astrid "Astrid S" Smeplass

Thomas Stenström

Niklas Strömstedt

Tove Styrke

Ola Svensson

Peter Svensson

Linnea Södahl

Ludvig Söderberg (The Struts)

Klara Söderberg (First Aid Kit)

Johanna Söderberg (First Aid Kit)

Lova Alvilde Sönnerbo

Didrik Thott

Viktoria Tolstoy

Frans Torell (TEOFRANS)

Björn Ulvaeus

Jan Utbult

August Vinberg (Total Ape)

Chris Wahle

Hjalmar Wilén

Jenny Wilson

Klara Wörmann (Klara & Jag)

Rami Yacoub

Lykke Li Zachrisson

Kristofer Östergren

Swedish House Mafia

Detta är ett debattinlägg. Vill du också skriva? Hör av dig till digital@di.se!

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera