Annons

16 000 i kö till Silicon Valleys hetaste startup-program: ”Fler svenskar borde söka hit”

Svensken Gustaf Alströmer flyttade till Silicon Valley för tolv år sedan och har slutit cirkeln med att vara tillbaka där han började – på acceleratorn Y Combinator som han själv deltog i 2007.
Svensken Gustaf Alströmer flyttade till Silicon Valley för tolv år sedan och har slutit cirkeln med att vara tillbaka där han började – på acceleratorn Y Combinator som han själv deltog i 2007. Foto: Miriam Olsson Jeffery
Svensken Gustaf Alströmer, partner på den prestigefyllda acceleratorn Y Combinator i Silicon Valley, ser ingen omedelbar inbromsning av investeringarna i startupbolagen som deltar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/Silicon Valley) Riskkapitalinvesteringarna i USA går mot ett nytt rekordår och många av investerarna i tittar noga på den kända Silicon Valley-acceleratorn Y Combinators portföljbolag som bara blir fler.

”Den stora skillnaden i dag jämfört med i början av det här decenniet är att alla marknader är så mycket större. Samtidigt som det har blivit billigare att starta företag, även om kompetensen kostar”, säger svensken Gustaf Alströmer, som är partner på Y Combinator och själv var med i programmet 2007.

Läs också: Riskkapitalinvesteringarna i USA på väg mot nytt rekordår – nu kan trenden vända

2009 sålde Gustaf Alströmer och sina tre medgrundare den mobila chatttjänsten Heysan som de deltog med i Y Combinator. Efter det jobbade han med tillväxt på walkie talkie-bolaget Voxer och gick 2012 vidare till att bli tillväxtchef på Airbnb.

”Vi var tre i tillväxtteamet på Airbnb när jag började. När jag lämnade var vi 150 personer”, sa han till Di Digital i en artikel i juni 2017.

Då hade Gustaf Alströmer precis slutat på Airbnb och gått in som partner i Y Combinator på heltid. Jobbet innebär till exempel att intervjua startupgrundare i ansökningsprocessen och vara rådgivare åt bolagen som deltar. Sedan han började har ansökningarna till varje omgång av programmet, som går av stapeln två gånger per år, fördubblats. Det har också lett till att man antar fler bolag till Y Combinator.

”Kapitalrundorna på marknaden har också ökat, och jämfört med för sju-åtta år sedan är en såddinvestering dubbelt så stor. I dag finns det många bolag därute som är värda 15-20 miljarder dollar och det verkar som att det investeras mycket mer pengar, men det är också logiskt eftersom att marknaden är större”, menar Gustaf Alströmer.

Läs också: Y Combinator från insidan – ”känns lite som i serien Silicon Valley”

Det tre månader långa programmet på Y Combinator avslutas med en ”demo day”, där startupbolagen under två dagar pitchar inför en namnkunnig publik. Därefter får majoriteten av dem in en investering under de kommande fyra till åtta veckorna. Något som har följt samma mönster under de senaste åren, även om Gustaf Alströmer säger att Y Combinator inte vill ge intrycket av att det är lätt att resa kapital.

”Vi har inte sett någon skillnad på varken såddinvesteringar, eller A- och B-rundor bland våra alumniföretag”, säger han.

Numera söker hela 16 000 startupbolag till Y Combinator i varje omgång för att pröva lyckan. Av dem gick 175 bolag igenom det senaste programmet. Vilket alltså innebär att bara drygt 1 procent antas till en av de eftertraktade platserna. I vissa omgångar har en eller ett par av bolagen varit svenska, senast Heart Aerospace och Visly i början av 2019.

Läs också: Har SAS i ryggen – då ska svenskens elflygplan lyfta

”Med tanke på hur framgångsrik startupscenen är i Sverige så borde fler söka, men det är lika många som söker som från till exempel Norge och Danmark”, säger Gustaf Alströmer.

Uppgången i antalet ansökningar tror han beror på flera saker. Dels på Y Combinators nätprogram Startup School som har varit framgångsrikt framför allt utanför USA.

”Vi har till exempel fått 2 000 ansökningar från Indien den här gången. Och vi ser fler framgångsexempel både där och i länder som Colombia och Nigeria, vilket gör att fler bolag därifrån söker”, säger han, och tar exempel som Rappi från Nigeria och Paystack från Colombia.

Y Combinator har också satsat mer internationellt och gjorde intervjuer i Paris och Indien i november i år. 35-40 procent av bolagen som är med kommer numera från andra länder än USA. De internationella bolagen riktar sig ofta till konsumenter, för där finns det fortfarande många tjänster som ingen har.

”Den starkaste övergripande trenden vi ser är dock att B2B-bolagen (som säljer till andra företag reds.anm) har ökat jättemycket, medan konsumentteknikbolagen har blivit färre. I dag finansierar vi också många fler bioteknik och hårdvarubolag än för bara några år sedan”, säger Gustaf Alströmer.

Två andra trender han nämner är även växtbaserad mat och lösningar för att minska koldioxidutsläpp.

Läs också: Y Combinator-alumnin: ”Vi ska gå från att vara en startup till ett kommersiellt bolag”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer