Hoppa till innehållet

18-åringen som imponerar på Apple och irriterar Snapchat

När Apple bjöd in till hemlig workshop för att bygga för Apple Watch – då var Jonathan Ortheden med. I tysthet har den 18-årige örebroaren såväl skapat appar som gjort internationell succé som förenklat livet för hundratusentals elever i Sverige. 

Jonathan Ortheden.
Jonathan Ortheden.Foto: Pressbild

När Jonathan Ortheden var 14-15 år gammal byggde han en app som hette SnapGrapple. Den blev snabbt populär.

"Jag och min kompis fick massor av pinsamma och roliga snaps, och vi ville spara dem någonstans. Vi satte oss över helgen och började fila på något, lyckades knäcka Snapchats servrar och kunde spara alla bilderna", berättar han.

De släppte appen på App Store, och efter bara någon vecka säger han att den började spridas i 120 länder. I såväl USA som i Australien seglade den högt upp på topplistorna. Några månader gick, så fick Jonathan ett mejl från Snapchat.

"Det vi gjorde var inte tillåtet. Snapchat insåg att vi tjänade pengar på deras tjänst. Så de skickade ut ett mejl där de hade skrivit ned alla lagar vi hade brutit mot, och sade att om vi inte tog ner appen inom en vecka skulle de stämma oss."

SnapGrapple försvann. Men det var inte sista gången Jonathan fick genomslag och kontakt med de stora drakarna i techvärlden. 

I dagarna släpper han SchemaAppen 2, den förbättrade uppföljaren till hans förra succé SchemaAppen. Den är tänkt att göra skolelevers liv lite enklare, med systematiserade scheman i folks telefoner eller Apple Watch-klockor.

SchemaAppen 2, som den ser ut i Apple Watch.

SchemaAppen har laddats ned över 260 000 gånger, och har över 700 000 annonsvisningar per dag. Han vill inte säga exakt vad han tjänar på sina appar, men säger att det "inte direkt är dåligt". Den har också väckt Apples intresse.

"En månad innan de släppte Watch flög Apple i hemlighet in ett antal företag, som fick delta i en workshop för att utveckla till själva klockan. Men jag vill helst inte berätta mer än så”, säger han.

Sommaren har han tillbringat i Boston, och där träffade han en chef på MIT Media Lab som bjöd in honom att föreläsa på en kommande TedX i Boston.

"Han kom på en cykel, hängde av sig väskan på staketet, och sa 'pitch your life in one minute'. Sedan bjöd han in mig att pitcha på TedX", berättar Ortheden drömskt.

Till hösten har han blivit antagen till acceleratorprogrammet som Svenska handelskammaren i Boston driver, som ska hjälpa honom att växa på den amerikanska marknaden. Där ska han vara i sex månader. Därefter har han stora planer.

"Jag är inte direkt sugen på att få jobb på Google. Just nu vill jag köra mitt eget race och bygga appar. Målet är att bygga det största och bästa apputvecklingsföretaget, som ska nå ut över hela världen", säger han.


Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera