Hoppa till innehållet

19-årig techprofil tar in 2 Mkr till idol-app

Den 19-åringa techprofilen David Gabor drar in 2 Mkr i riskkapital till sin app Starflow. It-profilen Johan Staël von Holstein är delägare i appen och har agerat rådgivare i affären.

Starflows fem medarbetare: Leonard Pauli (iOS utvecklare), Nicolas Lindberg (grundare och chefsdesigner), David Gabor (vd och grundare), Marvin Nazari (iOS utvecklare), Iaroslav Mamalat (teknikchef).
Starflows fem medarbetare: Leonard Pauli (iOS utvecklare), Nicolas Lindberg (grundare och chefsdesigner), David Gabor (vd och grundare), Marvin Nazari (iOS utvecklare), Iaroslav Mamalat (teknikchef).

Han har jobbat som app-utvecklare sedan han var 13 år. Under de första åren tvingades han skicka fakturorna via sin mamma. Men i somras startade David Gabor, då 18 år gammal, det egna bolaget Starflow tillsammans med kompanjonen Nicolas Lindberg.

”Starflow är en plattform som gör att fans kan följa alla sina idoler på ett ställe. Vi aggregerar alla flöden från Facebook, Twitter, Instagram, Youtube och Soundcloud i en app. Snart ska vi även få med Spotify och Songkick, där man kan följa när en viss artist har sin nästa spelning”, förklarar David Gabor, som är vd och medgrundare på Starflow. 

Idén till appen kom från en annan app som David Gabor spontanproducerade åt det australiensiska pojkbandet Janoskians.

”Jag byggde appen på några kvällar och gav den till dem gratis. Redan inom några dagar hade den 30 000 följare”, säger David Gabor som hoppade av studierna vid Kungsholms Gymnasium redan när han var 17 år för att jobba med app-utveckling på heltid.

Med Starflow kan du följa flödet kring Eurovision.

Sedan dess har han haft kunder som Myrorna och gymkedjan Actic.

Med Starflow har David Gabor lockat till sig it-profilen Johan Staël von Holstein. Han är nu delägare, i utbyte mot sitt engagemang.

Just nu beta-testas Starflow av cirka 8 000 användare. Men en skarp lansering närmar sig med stormsteg. Med hjälp av Johan Staël von Holstein har man lyckas locka till sig 2 Mkr i såddkapital från fem investerare.

”Våra investerare vill inte träda fram med namn. Men de är tunga! En är exempelvis vd och grundare bakom ett av ett av Sveriges största riskkapitalbolag. En annan är Nordenchef för ett av världens största bolag”, säger David Gabor.

It-profilen Johan Staël von Holstein.

Pengarna ska främst användas till att marknadsföra tjänsten.

”Vi ska nå ut med hjälp av artister, Youtubestjärnor, bloggare och andra skapare. De ska promota sin egna Starflow-profiler och visa upp vilja stjärnor de följer inför sina fans”, säger David Gabor, som trots sina framgångar fortfarande bor hemma, med pappa och mamma och sin syster i lägenheten på Söder.

Läs mer: Trögt hitta pengar till Johan Staël von Holsteins nya bolag

David Gabor hoppas att någon av de nya ägarna sätter sig i styrelsen.

Om detta sker och styrelsen beslutar att det är dags för dig att flytta hemifrån, verkställer du det beslutet?

”Absolut! Det kommer nog ske efter sommaren tror jag”, skrattar David Gabor som har blandade känslor kring uppmärksamheten han får för sin unga ålder.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera