Annons

19 miljoner i förlust för Doktor.se: "Helt enligt planerna"

Doktor.ses vd Martin Lindman.
Doktor.ses vd Martin Lindman.
2017 innebar 19 miljoner kronor i förlust för Doktor.se. Helt enligt bolagets strategi enligt vd Martin Lindman, som med 125 nya miljoner satsar på att bli största digitala vårdgivaren i Sverige. Receptet är att växa så fort det bara går.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

E-hälsobolaget Doktor.se uppmärksammades stort under förra året när bolaget började erbjuda gratis digital vård för alla. I och med att bolaget köpte upp en vårdcentral i Sörmland kan patienter använda bolagets app för att få vård på håll av läkare, sjuksköterska eller psykolog utan kostnad.

Sedan tidigare har Sörmland bestämt att patienter får gratis primärvård, något som också omfattar digital vård. Notan hamnar hos patienternas hemlandsting.

Bolaget kunde med hjälp av lösningen få in omkring 3,2 miljoner kronor för patienter som använde appen under första halvåret i år.

Läs mer: Doktor.se ger gratis digital vård – här är kvittot för landstingen 

2017 var ett uppstartsår för Doktor.se som innebar en förlust på 19 Mkr och sett till bolagets omsättning på 18 Mkr har året kostat. Men det är vad Doktor.se räknat med enligt bolagets vd Martin Lindman.

”Det är helt enligt plan. Vi kommer göra ett kraftigt underskott under 2018 också. Vi måste driva bolaget så under en extremt expansiv tillväxtfas”, säger han och fortsätter:

”Året som var är i princip obefintligt. Vi kom egentligen igång med vår verksamhet från 1 januari i år när vi gick live med appen, allt fram tills dess har varit förberedelser.”

Kostnaderna och expansionen är en del av bolagets strategi. Siktet är inställt på att ta marknadsandelar i snabb takt. Det innebär att Doktor.se blivit tvungna att ta in nytt kapital. I maj i år håvade man in 125 Mkr i nya investeringar för att driva på i kriget med konkurrenterna om svenska e-hälsomarknaden.

Läs mer: Göran Hägglund hyllar Doktor.se:s kupp med gratisvård: ”Otroligt bra” 

”Vi tar stora investeringskostnader och kommer drivas på privata medel under en tid. Vi har inte en modell där vi ska vara kassapositiva på ett tag, vi ska ta marknadsandelar och bli den självklara aktören för första kontakten med vården. Det är klart att det kommer kosta pengar”, säger Martin Lindman.

Vi ska hitta fler spännande förvärv.

Under det senaste dryga halvåret har man ökat från 15 anställda till 170 inom både den digitala vårdmiljön och hos vårdcentralerna som bolaget driver i Sörmland och Uppsala. 

Doktor.se räknar med att öka omsättningen rejält i år. Enligt vd Martin Lindman kommer man hamna på mellan 115–120 miljoner kronor när året är slut. 

”Allt beror på hur brant expansionen sker, vid något tillfälle ska kurvan börja plana ut. Ambitionen är att gasa hela vägen och då är vi kalla på lönsamheten ett tag”, säger han.

När kan ni gå jämt ut?

”Jag tror att det kan ske 2020. Men innan dess ska vi hitta fler spännande förvärv, både vårdcentraler och ytterligare verksamheter som ligger i linje med det vi gör.”

Så vilka vårdgivare där ute kan se fram emot ett bud?

”Det är inget jag vill kommentera just nu.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies