Göteborgsbolaget 1928 Diagnostics grundades för fyra år sedan med siktet inställt på att tackla ett av de stora globala problemen: Antibiotikaresistens.
”Vår tanke var att snabbare och bättre diagnostik kan rädda liv”, säger Kristina Lagerstedt, som är vd och medgrundare av bolaget, tillsammans med Susanne Staaf och Erik Kristiansson.
Bolaget, vars mjukvara spårar bakterier och identifierar antibiotikaresistens hos dem, har kommit en bit på vägen.
Det senaste året har man rest pengar i två omgångar och allt som allt fått in omkring 30 miljoner kronor, mer än fördubblat teamet till 13 personer och fördubblat antalet kunder, det vill säga laboratorium hos myndigheter eller sjukhus.
Läs även: 1928 Diagnostics fyller på kassan - öppnar för mer
"Vi har varit en global verksamhet från början, eftersom det enda som sjukhusen behöver är en internetuppkoppling”, säger hon.
Nyligen CE-märkte 1928 Diagnostics även sin första produkt. Den identifierar resistens hos MRSA-bakterien som orsakar sjukhussjukan.
”Där tittar vi på mer än 1 700 olika positioner i bakteriens DNA. Sedan jämförs det mönstret mellan bakterier för att se om det föreligger ett utbrott på ett sjukhus”, säger vd:n och medgrundaren.
I likhet med många andra startupbolag har 1928 Diagnostics pitchat sin idé för att sprida sin vision och få in riskkapital. Men att förklara DNA-sekvensering av bakterier på några minuter är antagligen svårare än att presentera en konsumentnära app-idé.
1928 Diagnostics pitch föll hursomhelst både juryn och publiken på Di Digital Startup Tour i smaken under den första upplagen av tävlingen som gick av stapeln 2016. I den stora finalen kom bolaget på andra plats efter att ha vunnit delfinalen i Göteborg.
Läs mer: Jakten på Sveriges hetaste startupbolag är i gång – sök till Di Startup Tour 2018
Trots att de inte vann fick 1928 Diagnostics ut en hel del av att vara med.
”Helt klart var det så att vi fick väldigt mycket uppmärksamhet som genererade kontakter som gjorde att vi fick bra investerare.”
Hur är det att pitcha en så pass avancerad idé?
”Då får man fokusera på problemet så att publiken förstår hur man gör nytta. Problemet med antibiotikaresistens är enormt och växer. Vi vill göra något för att antibiotikan ska behålla den kraft den har i dag.”
Det gäller också att anpassa sig till publiken, konstaterar Kristina Lagerstedt.
”Har man ett engagemang själv och har tänkt igenom sin pitch så handlar det om att hänga upp den på något som alla kan förstå, även om alla kanske inte fattar allt. Vi är kaxiga och säger att vi vill vara med och rädda världen.”
Själv har hon en bakgrund som forskare och jobbade med barnleukemi innan hon var med och grundade 1928 Diagnostics.
”10 procent av barnen som får leukemi dör, och det är för att deras immunförsvar försvagas av cancerbehandlingen och de får en bakterieinfektion. Kommer den från en resistent stam så är risken stor att de dör”, säger hon.
Eftersom Chalmers-professorn Erik Kristiansson, som också är en av medgrundarna, redan hade databaser över bakterier och algoritmer färdiga kom de på att de kunde automatisera processen och lägga den i molnet, så att sjukhusen kan använda den i kliniskt rutinarbete.
Affärsmässigt är bolaget nu på väg in i USA.
”Det vi jobbar med nu är att sätta affärsmodellen i Europa och att förstå den i Nordamerika. Därför så handlar det också att om att förstå vilka bakterier som är de viktigaste på olika marknader. Det tar vi reda på och arbetar med i år och nästa år.”
Även artificiell intelligens är något som bolaget har börjat jobba med.
”Men vi måste ha fokuserade projekt och först möta kunderna där de är redo att använda och betala. Vi skulle kunna använda AI nu för att vi gillar det och för att det är coolt, men läget är inte rätt. Jag skulle tro att vi tidigast 2020 har ett första testlabb som kör resistensbestämning med AI.”
Läs även: Coala Life har vunnit sex tävlingar i år: ”Pitchandet är nästan som en drog”
Ansök till Di Digital Startup Tour 2018
Ansökningsperioden för 2018 är igång.
I fem delfinaler i Stockholm, Luleå, Linköping, Göteborg och Malmö utses vinnare som sedan möts i finalen i Stockholm den 28 november. Bolagen pitchar inför en tung jury bestående av investerare och riskkapitalbolag. Förutom äran ligger 1 miljon kronor i annonspengar på Bonnier News i prispotten.
Klicka här för att anmäla ditt bolag eller ditt intresse.
Det går att ansöka fram till:
19 augusti – Stockholm
3 september – Luleå
3 september – Linköping
24 september – Göteborg
24 september – Malmö