Annons

25-åringens taxiapp värderas till 14 miljarder – utmanar Uber

Markus Villig bor i Tallinn, där Bolt grundades.
Markus Villig bor i Tallinn, där Bolt grundades. Foto: Josefine Stenersen (Di).
Markus Villig har på kort tid byggt upp ett bolag som värderas till 14 miljarder kronor, men han säger vara helt ointresserad av att sälja sin taxiapp. Nu vill han stoppa Ubers herravälde på marknaden. ”Ofta blir bolag i en monopolställning lite för självsäkra och lata”, säger han till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Marknaden för persontransporter förändras i snabb takt. I dag bokar och betalar de flesta sin taxi genom en app. Störst på marknaden är jätten Uber som i dag värderas till över 500 miljarder kronor på börsen.

En annan aktör som vill kapitalisera på digitaliseringen av våra resor är estländska Bolt. Bolaget leds av den 25-årige vd:n och grundaren Markus Villig. 

De lanserade sin taxitjänst i Stockholm i våras, och säger sig ha lockat över 130 000 användare och 2 000 förare till plattformen på fem månader.

”Jag har släktingar i Sverige på min mammas sida, så jag har varit här ganska ofta när jag växte upp”, säger Markus Villig till Di Digital.

Han grundade bolaget 2013 med hjälp av ett lån på 3 000 euro, ungefär 30 000 kronor, från sina föräldrar.

Redan i de tidiga tonåren hade han börjat intressera sig för att programmera och skriva kod.

”Så länge jag kan minnas har jag alltid velat jobba inom techsektorn och starta företag”, säger han.

Tillsammans med sin äldre bror Martin Villig och teknikchefen Oliver Leisalu ville han samla alla olika taxiförare i Tallinn och Riga på en och samma plattform. 

I början gick Markus Villig själv ut på gatorna för att övertyga åkerierna om att ansluta sig till hans nya app.

”Det fanns 20-30 små taxiföretag i varje stad. Systemet var ineffektivt och ibland kunde du få vänta väldigt länge på en bil, som skulle ta sig från andra sidan staden för att hämta upp kunden”, säger han.

Uber fanns redan på marknaden, men Markus Villig tonar ned det dåvarande hotet från det amerikanska bolaget.

”Då höll Uber i stort sett bara på med lyxresor och limousiner i USA. De fanns knappt i Europa, så vi såg dem inte som en konkurrent under de första två åren”, säger han.

Markus Villig (t.h.) tillsammans med brodern Martin Villig (t.v.).
Markus Villig (t.h.) tillsammans med brodern Martin Villig (t.v.). Foto: Press.
Alla i den här sektorn bränner pengar för att expandera snabbare. Om vi skulle sluta göra det i dag hade vi förmodligen gått med vinst nästa månad.

Det skulle det bli ändring på. Uber lade snart i en högre växel i sin internationella expansion och bolagets resa har sedan starten 2009 understötts av över 300 miljarder kronor i riskkapital.

”Uber har tagit in mer kapital än något annat techbolag i historien. Självklart har jag ibland frågat mig själv hur man kan konkurrera med ett sådant bolag. Men ofta blir bolag i en monopolställning lite för självsäkra och lata”, säger Markus Villig.

Ändå har Uber nu gasat sig fram till att ha 100 miljoner användare på sin plattform varje månad.

I bakgrunden har Bolt etablerat sig som marknadsledare i Baltikum, flera länder i Östeuropa samt delar av Afrika. Markus Villig säger att han inte är intresserad av att ge sig in på de hårt konkurrensutsatta marknaderna i USA och Asien.

Bolt har över 25 miljoner kunder i runt 30 länder. Därmed är de ungefär en fjärdedel så stora som Uber i dagsläget.

”Vi har hela tiden trott på vår strategi. Den fungerar. I dag är vi störst eller jämsides med Uber på fler än hälften av marknaderna vi befinner oss på. I många av länderna var vi inte först ut, så du kan slå dem om du har en bättre tjänst”, säger han.

Den stora konkurrensfördelen är att Bolts förare får bättre betalt, säger Markus Villig utan omsvep. Hans bolag tar i regel 15 procent av resan som i sin provision, medan Uber tar 25 procent.

”Det kanske allra viktigaste i den här branschen, för att möta efterfrågan, är att ha tillräckligt många förare. I Europa är regleringen hårdare än i andra delar av världen, så det finns inte ett obegränsat antal förare. Därför måste du ta hand om dem och hålla dem nöjda”, säger han.

Läs mer: Miljardbolaget utmanar Uber i Sverige 

Under 2018 omsatte Bolt nästan 80 miljoner euro, motsvarande drygt 850 miljoner kronor, enligt ett färskt bokslut. Det var fyra gånger högre än året innan.

”Vi kommer förmodligen inte klara av att hålla samma tillväxttakt. Men vi tror att vi åtminstone kan dubbla intäkterna varje år under en lång period framåt”, säger Markus Villig.

Varken marknadsledaren Uber eller utmanaren Bolt ser ut att kunna gå med vinst inom de närmsta åren. I praktiken subventioneras de billiga taxiresorna världen över fortfarande av riskkapitalbolagen.

Vi måste ha fler ambitiösa entreprenörer i Europa som vågar ta risker och inte säljer sitt bolag vid första bästa framgång.

Förra året ökade till exempel Bolt, som har över 1 000 anställda, sina förluster kraftigt till 61 miljoner euro eller 655 miljoner kronor.

”Vi är lönsamma på många av våra mogna marknader i till exempel Östeuropa, precis som att Uber är lönsamma i städer som Stockholm. Alla i den här sektorn bränner pengar för att expandera snabbare. Om vi skulle sluta göra det i dag hade vi förmodligen gått med vinst nästa månad”, säger Markus Villig.

Sedan starten har Bolt tagit in uppemot 2,4 miljarder kronor i externt kapital. Det är bara en bråkdel av de 300 miljarder som Uber lyckades säkra på riskkapitalmarknaden.

”Vi är mycket mer kostnadseffektiva än våra konkurrenter och har klarat av att till stor del växa organiskt. Ikea är en förebild för oss, vi försöker ha låga administrativa utgifter och vara sparsamma”, säger han.

Bland investerarna i Bolt, som värderas till över 14 miljarder kronor, finns fordonsjätten Daimler och den kinesiska taxiappen Didi Chuxing. Grundarna Markus Villig, Martin Villig och Oliver Leisalu äger dock fortfarande runt 40 procent av bolaget.

Marknaden för persontransporter har börjat konsolideras på senare tid. Uber och Lyft, som bara är verksamma i USA och Kanada, har båda börsnoterats i år. Careem, som är marknadsledare i Mellanöstern och har svensken Magnus Olsson som medgrundare, köptes i våras upp av Uber i en affär värd 28,7 miljarder kronor.

Ska Bolt också bli uppköpta?

”Nej, jag har en stark åsikt i den här frågan. Vi måste ha fler ambitiösa entreprenörer i Europa som vågar ta risker och inte säljer sitt bolag vid första bästa framgång”, säger han.

Betyder det att en börsnotering är närmast till hands? Ni har finansiella investerare som snart kommer vilja få avkastning på sitt kapital.

”Vi får se. Det är inget akut problem eftersom det finns likviditet i vår aktie. Nya investerare kan köpa ut gamla ägare. Det har hänt förut och kommer säkert hända igen”, säger Markus Villig.

Är det snarare aktuellt att plocka in ännu mer riskkapital i närtid?

”Det är inget måste. Vi har en kassa som vi klarar oss bra på. Men samtidigt ser vi en stor potential i att lansera tjänster inom elscootrar och matleveranser på fler marknader. Därför för vi nästan alltid diskussioner med aktörer på kapitalmarknaden”‚ säger han.

Det är nämligen inte taxiresorna som investerarna ser störst potential i, utan möjligheten för bolag som Uber och Bolt att lansera tilläggstjänster på sina stora plattformar. Den data över människors rörelsemönster som samlas in i apparna är dessutom mycket värdefull.

Ubers vd Dhara Khosrowshahi har sagt att bolaget ska bli ett ”Amazon för transporter”. Markus Villig är inne på samma spår. Nyligen lanserade Bolt matleveranser i Baltikum och sedan i fjol finns elscootrar i appen på flera marknader.

”På sikt tror vi att taxitjänsten bara kommer stå för hälften av vår omsättning, medan det andra kommer från framtida affärsområden. Det är troligt att vi kommer lansera både matleveranser och elscootrar i Sverige ganska snart”, säger han.

Men bara i Stockholm finns det ett tiotal olika elscootervarumärken. Är det verkligen hållbart?

”Nej, det är orimligt att folk ska behöva ladda ned tio olika appar. Där har plattformar som vår, som erbjuder olika typer av transporter, en stor fördel. Vi pratar också med lokala aktörer om att inkludera deras flottor i vår app”, säger han.

Vill ni på sikt också kunna erbjuda kollektivtrafik i er app?

”Ja, det är en idé som ligger längre fram i tiden, det finns många andra affärsområden vi vill utforska först”, säger han.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies