Hoppa till innehållet

30-åringens betalbolag värderas till 800 miljarder kronor – utanför börsen

Det amerikansk-irländska betaltjänsteföretaget Stripe värderas nu till 800 miljarder kronor. Bolaget är ett av de mest värdefulla teknikbolagen utanför börsen, och delar samma storägare som Klarna i Sequoia Capital.

Stripes medgrundare John Collison i Stockholm 2018.
Stripes medgrundare John Collison i Stockholm 2018.Foto: Joey Abrait

Betalinfrastrukturbolaget Stripe grundades 2010 i USA av de irländska bröderna Patrick och John Collison, som i dag är 32 respektive 30 år gamla. Bolaget utvecklar betallösningar för webbsajter och appar med ett särskilt fokus på unga, snabbväxande digitala startups. Stripe flyger dock delvis under radarn eftersom man saknar ett synligt varumärke gentemot slutkonsumenten.

Globalt har Stripe teknikjättar som Amazon, Google och Uber på sin kundlista, som består av miljontals företag i 41 olika länder. Traditionellt har bankerna gjort Stripes jobb åt företagen, men nu är Paypal och Adyen deras största konkurrenter på marknaden. 

Nu tar Stripe in 600 miljoner dollar, motsvarande 5 miljarder kronor, i nytt kapital på den privata marknaden. Bland investerarna finns Allianz X, Axa, Baillie Gifford, Fidelity och Irlands statliga organ National Treasury Management Agency. 

Bolaget som specialiserat sig på digitala betalningar har gynnats av coronapandemin, volymerna inom storföretagssegmentet uppges ha fördubblats på ett år. Stripes egen värdering stiger följaktligen kraftigt i transaktionen till 95 miljarder dollar, motsvarande 960 miljarder kronor, vilket går att jämföra med 36 miljarder dollar i april i fjol. 

Därmed är Stripe ett av de mest värdefulla företagen i världen utanför börsen, tillsammans med aktieappen Robinhood. Svenska Klarna värderades jämförelsevis nyligen till 265 miljarder kronor, och man delar en och samma storägare i det Silicon Valley-baserade riskkapitalbolaget Sequoia Capital.

Stripe ska använda kapitalet för att investera i sin europeiska verksamhet, framför allt i huvudkontoret i Dublin där man på sikt lovar 1 000 nya arbetstillfällen. 

”Traditionellt har de flesta betalföretag tillhandahållit ungefär samma tjänster. Men vi vill sticka ut genom att främst riktar oss till utvecklarna på företagen, inte nödvändigtvis ekonomerna. Vi marknadsför oss till exempel med att presentera källkod på vår startsida, vilket måste vara unikt. Det är otroligt viktigt för oss att vara nördiga”, sa medgrundaren John Collison i en intervju med Di under 2018.

Läs mer: Stripes grundare världens yngsta dollarmiljardär: ”Viktigt för oss att vara nördiga” 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera