Redan i höstas hade e-sport och gaming fler tittare än sport men skillnaden har förstärkts. Under fjärde kvartalet 2016 lockade e-sport och gaming i snitt 370 000 tittare dagligen, en ökning med 35 procent på ett år. Traditionell sport online lockade 280 000 webbTV-tittare en genomsnittlig dag.
Drygt 15 procent av 15-24-åringarna tittar på e-sport eller gaming en genomsnittlig dag. Hittills har de unga drivit på tillväxten men nu ökar konsumtionen också ökar i högre åldrar, enligt undersökningen.
Läs mer: MTG säljer tv-verksamhet för att satsa på spel
Det är framförallt Youtube som lockar tittarna. Den Google-ägda streamingjätten har dessutom vuxit och når idag fler e-sport- och gamingtittare jämfört med samma period 2015.
En förklaring till Youtubes tillväxt som anges är att de startade Youtube Gaming i augusti 2015. Amazon-ägda Twitch är den andra stora plattformen men utöver dessa två är det i dagsläget få som kan mäta sig i räckvidd. Dock talar det mesta för ökad konkurrens framöver.
Läs mer: Twitter i avtal med MTG om e-sport
”En mycket snabb tillväxt i konsumentledet leder till en intressant utveckling även bland aktörerna på den här marknaden. Både Twitter och Facebook har satsat stort och visat att e-sport är framtidsmarknader också för dem. Men även nordiska aktörer är aktiva, till exempel MTG och danska Egmont. Mediavision följer därför den nordiska och svenska e-sport- och gamingmarknaden mycket nära”, säger Torbjörn Axelsson som är analytiker på Mediavision.
Finwire / Di Digital