Hoppa till innehållet

370 000 svenskar tittar på e-sport varje dag

Publiken inom e-sport och gaming har växt med 35 procent på ett år och kategorin har nu 370 000 svenska tittare. Det är betydligt fler än de som tittar på traditionell sport online, enligt en undersökning av Mediavision.

E-sportevenemang lockar allt fler, både live och online.
E-sportevenemang lockar allt fler, både live och online.Foto: Abraham Engelmark

Redan i höstas hade e-sport och gaming fler tittare än sport men skillnaden har förstärkts. Under fjärde kvartalet 2016 lockade e-sport och gaming i snitt 370 000 tittare dagligen, en ökning med 35 procent på ett år. Traditionell sport online lockade 280 000 webbTV-tittare en genomsnittlig dag.

Drygt 15 procent av 15-24-åringarna tittar på e-sport eller gaming en genomsnittlig dag. Hittills har de unga drivit på tillväxten men nu ökar konsumtionen också ökar i högre åldrar, enligt undersökningen.

Läs mer: MTG säljer tv-verksamhet för att satsa på spel

Det är framförallt Youtube som lockar tittarna. Den Google-ägda streamingjätten har dessutom vuxit och når idag fler e-sport- och gamingtittare jämfört med samma period 2015.

En förklaring till Youtubes tillväxt som anges är att de startade Youtube Gaming i augusti 2015. Amazon-ägda Twitch är den andra stora plattformen men utöver dessa två är det i dagsläget få som kan mäta sig i räckvidd. Dock talar det mesta för ökad konkurrens framöver.

Läs mer: Twitter i avtal med MTG om e-sport

”En mycket snabb tillväxt i konsumentledet leder till en intressant utveckling även bland aktörerna på den här marknaden. Både Twitter och Facebook har satsat stort och visat att e-sport är framtidsmarknader också för dem. Men även nordiska aktörer är aktiva, till exempel MTG och danska Egmont. Mediavision följer därför den nordiska och svenska e-sport- och gamingmarknaden mycket nära”, säger Torbjörn Axelsson som är analytiker på Mediavision.

Finwire / Di Digital

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera