Traditionellt har studentmössor sålts genom klädbutiker eller genom att branschaktörer tagit större beställningar på skolor.
Men för drygt fem år sedan startade Jesper Knutson och Joachim Sandell sajten Crownstudent med målet att sköta försäljningen via nätet och att låta kunden designa sin egen mössa.
”Målgruppen blev mer mobil digital så vi valde att bygga ett eget designverktyg för just studentmössor”, säger Jesper Knutson, vd för Crownstudent.
Det handlar bokstavligt talat om miljontals kombinationer.
I 3D-modellen går det att byta färg på bland annat själva mössan, namnbandet, skärmen och innerfodret.
”Det handlar bokstavligt talat om miljontals kombinationer som man kan skapa och det är nästan ingen mössa som blir den andra lik. Vi ser att kunderna sitter i timmar och provar sig fram med designverktyget innan de bestämmer sig för hur deras mössa ska se ut.”
Vi ska ha 50 procent av marknaden.
Varje år säljs omkring 100 000 mössor till landets studenter. På tre år har Crownstudent tagit närmare 30 procent av marknaden. Förra året ökade omsättningen med 65 procent och i år räknar Jesper Knutson med att omsätta omkring 20 miljoner kronor.
”Vi fortsätter att växa starkt och på två till tre års sikt är målet att vi ska ha 50 procent av marknaden.”
I princip alla mössor som Crownstudent säljer är anpassade vilket innebär att företaget inte ligger på lager av studentmössor. De flesta tillverkas specifikt för varje kund.
Kunderna visar upp sina egna mössor på Crownstudents Facebooksida.
”Den stora utmaningen är leverans och distribution. Våra mössor produceras inom Europa för att hålla nere ledtiderna”, säger Jesper Knutson.
Försäljningen av studentmössor är tvärtom vad man kan tro inte alls särskilt säsongsbetonad.
”De första mössorna till nästa års student säljer vi redan i augusti och sedan rullar försäljningen löpande under hela perioden fram till början av juni.”
Mössorna står för omkring 80 procent av försäljningen, resten kommer från champagneglas och studentkläder som liksom mössan går att anpassa efter kundens önskemål. Nästa steg för Crownstudent blir att lansera mössorna utomlands.
”Det är ett koncept som finns i hela Skandinavien. Att gå internationellt med mössorna finns absolut i planen”, säger Jesper Knutson.
Fakta om Crownstudent:
Grundades: 2012.
Omsättning 2015/16: 13,4 Mkr.
Resultat efter finansiella poster: 0,67 Mkr.
Ägare: Jesper Knutson, Joachim Sandell samt Optimizer Invest.