Hoppa till innehållet

3D-startup vill ta halva marknaden för studentmössor

Den traditionsenliga studentmössan utmanas av två skånska entreprenörer. På fem år har Crownstudent tagit närmare 30 procent av marknaden för studentmössor genom att låta kunden formge sin egen mössa.

Jesper Knutson, vd för Crownstudent som med sitt designverktyg låter studenterna formge sina egna mössor efter tycke och smak.
Jesper Knutson, vd för Crownstudent som med sitt designverktyg låter studenterna formge sina egna mössor efter tycke och smak.

Traditionellt har studentmössor sålts genom klädbutiker eller genom att branschaktörer tagit större beställningar på skolor.

Men för drygt fem år sedan startade Jesper Knutson och Joachim Sandell sajten Crownstudent med målet att sköta försäljningen via nätet och att låta kunden designa sin egen mössa.

”Målgruppen blev mer mobil digital så vi valde att bygga ett eget designverktyg för just studentmössor”, säger Jesper Knutson, vd för Crownstudent.

Det handlar bokstavligt talat om miljontals kombinationer.

I 3D-modellen går det att byta färg på bland annat själva mössan, namnbandet, skärmen och innerfodret.

”Det handlar bokstavligt talat om miljontals kombinationer som man kan skapa och det är nästan ingen mössa som blir den andra lik. Vi ser att kunderna sitter i timmar och provar sig fram med designverktyget innan de bestämmer sig för hur deras mössa ska se ut.”

Vi ska ha 50 procent av marknaden.

Varje år säljs omkring 100 000 mössor till landets studenter. På tre år har Crownstudent tagit närmare 30 procent av marknaden. Förra året ökade omsättningen med 65 procent och i år räknar Jesper Knutson med att omsätta omkring 20 miljoner kronor.

”Vi fortsätter att växa starkt och på två till tre års sikt är målet att vi ska ha 50 procent av marknaden.”

I princip alla mössor som Crownstudent säljer är anpassade vilket innebär att företaget inte ligger på lager av studentmössor. De flesta tillverkas specifikt för varje kund.

Foto:
Kunderna visar upp sina egna mössor på Crownstudents Facebooksida.

”Den stora utmaningen är leverans och distribution. Våra mössor produceras inom Europa för att hålla nere ledtiderna”, säger Jesper Knutson.

Försäljningen av studentmössor är tvärtom vad man kan tro inte alls särskilt säsongsbetonad.

”De första mössorna till nästa års student säljer vi redan i augusti och sedan rullar försäljningen löpande under hela perioden fram till början av juni.”

Mössorna står för omkring 80 procent av försäljningen, resten kommer från champagneglas och studentkläder som liksom mössan går att anpassa efter kundens önskemål. Nästa steg för Crownstudent blir att lansera mössorna utomlands.

”Det är ett koncept som finns i hela Skandinavien. Att gå internationellt med mössorna finns absolut i planen”, säger Jesper Knutson.


Fakta om Crownstudent:
Grundades: 2012.
Omsättning 2015/16: 13,4 Mkr.
Resultat efter finansiella poster: 0,67 Mkr.
Ägare: Jesper Knutson, Joachim Sandell samt Optimizer Invest.


 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera