Hoppa till innehållet

5 idéer från IT-bubblan som gör comeback idag

De kom, de sågs och de kraschade. Men nu är de plötsligt tillbaka. Här är affärsidéerna från IT-bubblan som gjort comeback.

Affärsidéerna från IT-kraschen har gjort comeback.
Affärsidéerna från IT-kraschen har gjort comeback.

Gismo – den smarta mobilen

Motsvarigheter i dag: Apple, Samsung etc.

Det svenska bolaget A Brand New World/Radio Design lanserade vid millennieskiftet sin handdator Gismo. Den beskrivs som ”En produkt som samtidigt är en telefon och en mobil internetterminal”. Gismo var färdigutvecklad och i produktion under 2002 när bolagets grundare Pål Krüger omkom i en båtolycka. Luften gick ur bolaget som gick i konkurs en månad senare.

Mobilt internet och 3G fanns inte 2002 och det var först när Apple lanserade sin Iphone 2007 som den ”mobila handdatorn” fick sitt kommersiella genombrott.


gOw5i1PJ3vs

Webvan – hemleveranser av mat

Motsvarigheter i dag: Linas Matkasse, Mathem, Mat.se samt till exempel tyska Hellofresh och amerikanska AmazonFresh.

Det amerikanska internetbolaget Webvan stod för ett av de mer spektakulära misslyckandena under IT-bubblan. Bolagets affärsidé var att sälja mat på nätet som levererades hem till köparens dörr. Webvan startade 1996, vid börsnoteringen 1999 värderades bolaget till 4,8 miljarder dollar trots små intäkter och stora förluster. Totalt lyckades Webvan göra av med 800 miljoner dollar som investerats i bolaget innan det gick under.

Men cheferna från Webvan gick 2012 över till Amazon och det som en gång var ett av IT-erans största misslyckanden utgör i dag faktiskt grunden till AmazonFresh. Hemleverans av mat är 15 år efter Webvans krasch en av de snabbast växande vertikalerna i e-handeln.


E-play – Kasinospel på nätet

Motsvarigheter i dag: Net Entertainment.

E-play var en del i det som senare skulle bli känt som Net Capital-härvan. Det handlar om en rad bolag som startades inom heta affärsområden, snackades upp på börsforum och såldes av grundarna. E-plays affärsidé var att tillhandahålla mjukvara till internetkasinon, framför allt till kasinospel på mobiltelefoner. I dag är vadslagning och kasinospel på nätet en jätteindustri. E-play var dock aldrig nära att faktiskt lyckas skapa något mer än besvikna aktieägare.


Safepay – Betala säkert

Motsvarigheter i dag: Klarna, Paypal etc.

Safepay var ytterligare ett av Net Capital-bolagen. Affärsidén var att erbjuda säkra betalningar online. Börskursen eldades på med tvivelaktig information och 2002 gick bolaget till slut i konkurs.

Finansbolaget Net Capital förtjänar egentligen ett eget hedersomnämnade på listan eftersom de utöver Safepay och Eplay också lanserade bolaget Comexchange (ehandelsbutiker) och Music Bay (elektronisk distribution av musik). Net Capital börsnoterade alltså motsvarigheterna till dagens Klarna, Net Entertainment, Tictail och Spotify – bolag som i dag har ett samlat marknadsvärde på långt över 100 miljarder kronor.


Boo.com – handla kläder på nätet

Motsvarigheter i dag: Zalando, Nelly.com, ASOS, Zappos etc.

Alla har hört historien om Boo.com. Det svenska bolag som skulle ta över modemarknaden men blev själva startskotten för IT-kraschen när bolaget gick i konkurs i maj år 2000. Boo.com spenderade en miljard kronor på att få världen att handla kläder på nätet. Men internetuppkopplingarna var för långsamma, annonsmöjligheterna begränsade dessutom fungerade inte lagerhållning eller distribution. Affärsidén har dock bevisats fungera utmärkt över hela världen. En av de första att lyckas var den amerikanska skosajten Zappos som startade samtidigt som Boo.com men med försiktigare satsningar höll ut tills kunderna hittade dem.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera