Hoppa till innehållet

55 000 svenska Facebook-användare drabbade av läckan

Personliga uppgifter från 55 337 svenska Facebook-konton beräknas ha läckt till analysbolaget Cambridge Analytica.

Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg.
Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg.Foto: Mark Schiefelbein

Totalt uppskattar Facebook att 55 337 svenska användarkonton "potentiellt" kan ha drabbats i den växande skandalen, skriver Peter Münster, kommunikationschef för Facebook i Norden, i ett mejl till TT.

Visserligen ska endast 12 svenska användarkonton ha laddat ner den app som Cambridge Analytica använt för att komma åt informationen. Men eftersom appen också kommit åt data från vänner till de användare som laddat ner den är det många fler som ovetande delat med sig av sina uppgifter.

Läs mer: Zuckerberg om skandalerna: Vi var för idealistiska 

Enligt Facebooks beräkningar finns majoriteten av de totalt 87 miljoner drabbade användarna, drygt 70,6 miljoner, i USA. Resten är fördelade över en rad länder, däribland Filippinerna, Indonesien, och Storbritannien.

Det är en rejäl ökning från de tidigare uppgifterna om att 50 miljoner användares data ska ha använts av analysbolaget, bland annat för att påverka presidentvalskampanjen i USA 2016. Men bolaget medger även att data från alla de totalt 2 miljarder användare som plattformen har, kan ha använts felaktigt, uppger Bloomberg. 

I ett pressmeddelande nekar Cambridge Analytica till de nya uppgifterna och uppger att bolaget endast tagit del av data från 30 miljoner användare.

Läs mer: 87 miljoner användare drabbades av Facebook-läckan 

Nu lovar Facebook bättring för att öka säkerheten för sina användare och genomför ett antal åtgärder för att minska risken att data hamnar i fel händer.

"Från och med 9 april kommer användare få en länk högst upp i sitt nyhetsflöde där de kan se vilka appar de använder sig av", skriver Peter Münster.

( TT / Di Digital )

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera