(Di Digital/San Francisco) Castle, vars säkerhetssystem upptäcker bedrägerier på sajter i realtid, har fått ett rejält klirr i kassan.
Bolaget startades 2015 av Malmö-entreprenörerna Johan Brissmyr och Sebastian Wallin. 2016 blev de antagna till Y Combinators prestigefyllda acceleratorprogram i Silicon Valley, en resa som Di Digital bevakade.
Läs mer: “Det känns lite som i serien Silicon Valley” - Y Combinator från insidan
Sedan dess har Castle haft sin bas i San Francisco, med kontor även i Malmö och Krakow, och fick in en såddinvestering på runt 18 miljoner kronor i november 2016.
Investerarna från den, bland andra First Round Capital, F-Prime Capital Partners och Y Combinator, är också med och investerar i den senaste emissionen – en A-runda på 9,2 miljoner dollar, motsvarande drygt 85 miljoner kronor.
A-rundan leds av riskkapitalbolaget Index Ventures och förutom riskkapitalbolagen deltar ett antal affärsänglar.
”Index har jobbat med många framgångsrika tech- och säkerhetsbolag tidigare och vi vet att det kommer vara en stor fördel för oss när vi nu går in i nästa fas”, säger Castles vd och medgrundare Johan Brissmyr.
Pengarna kommer främst att gå till marknadsföring och rekrytering. I dag har bolaget 17 anställda och man planerar att tredubbla den siffran under de kommande 18 månaderna.
”Vi har kommit dit vi är i dag helt utan marknadsföring. Vi har hållit oss lite i skymundan och fått de flesta kunderna genom vårt nätverk och direktsälj”, säger Johan Brissmyr.
Castles teknik hjälper deras kunder att stoppa kontokapningar, där hackare tar över användarkonton både genom manuella och automatiserade metoder. Säkerhetslösningen är i princip automatiserad och kunden installerar den genom att klipp- och klistra in en kodsnutt.
”Efter Y Combinator satsade vi på att få stora kunder med miljontals användare. Detta har gjort att vi har kunnat bygga upp en affär, men också utveckla väldigt bra algoritmer för att upptäcka kontokapningar”, säger Johan Brissmyr.
Hittills är Castles kunder medelstora och stora företag med många användare. Hur många betalade kunder det handlar om eller vad bolaget omsätter är inget man vill dela med sig av, mer än att det handlar om hundratals.
Framöver hoppas Johan Brissmyr även att Castle kan locka till sig mindre företag.
”Vi har investerat mycket i att produkten ska vara lätt att använda för alla typer av bolag, stora som små”, säger Johan Brissmyr.
Läs också: ”Vi ska gå från att vara en startup till ett kommersiellt bolag”