Hoppa till innehållet

87 miljoner användare drabbades av Facebook-läckan

Antalet Facebook-användare vars information kan ha använts utan tillåtelse i Facebooks största läcka någonsin växer. Nu uppger bolaget i en blogg att upp emot 87 miljoner kan han ha drabbats.

Mark Zuckerberg är vd och grundare av Facebook.
Mark Zuckerberg är vd och grundare av Facebook.Foto: Jeff Roberson/ AP

Upp till 87 miljoner Facebook-användare har drabbats i skandalen där Cambridge Analytica haft tillgång till användardata. Det uppger Facebooks teknikchef Mike Schroepfer i bolagets blogg.

Det är en rejäl ökning av de tidigare uppgifterna om att 50 miljoner användares data ska ha använts av analysbolaget bland annat för att påverka presidentvalskampanjen i USA 2016. Men bolaget medger även att data från alla de 2 miljarder användare som plattformen har, kan ha använts felaktigt. 

De nya uppgifterna kan ses som nya bevis för att techjätten har misslyckats att skydda sina användare samtidigt som bolaget drar in miljarder i inkomster från informationen som plattformen sitter på. 

Facebook-läckan har bland annat lett till att en del delägare i Facebook har krävt att Mark Zuckerberg avgår som styrelseordförande i bolaget.

Läs även: Storägare uppmanar Mark Zuckerberg att avgå 

Det växande antalet Facebook-användare som har drabbats kom i samband med att Facebook presenterade en rad åtgärder om hur bolaget ska begränsa spridning av användarinformation. 

Förutom att minska informationen tillgänglig för appar kommer Facebook även att tydligare visa användarna vilka appar de har godkänt och göra det enklare för användarna att ta bort de appar de inte längre vill dela sin information med. Den senare förändringen kommer att slå igenom den 9 april. 

Samtidigt meddelar bolaget att man ska börja påbörja processen att informera de användare som drabbats, de flesta i USA.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera