Annons

Han hoppade av skivbolagsjätten – får in 30 miljoner för att hitta artister med AI

Agnetha Fältskog och Ankit Desai, vd för Snafu Records.
Agnetha Fältskog och Ankit Desai, vd för Snafu Records. Foto: Anders Wiklund/TT/Pressbild
Ankit Desai hoppade av musikjätten Universal för att starta ett eget skivbolag där AI och algoritmer ska hitta nya artister. Ett år senare har hans Snafu Records nu säkrat 30 miljoner kronor i kapital, där en av investerarna är Abbas Agnetha Fältskog. ”Utvecklingen sker mycket långsammare på stora företag”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska skivbolaget Snafu Records, startat 2018, kombinerar teknik med musik i jakten på morgondagens artister. Genom AI och algoritmer analyseras mer än 1 500 osignade låtar i veckan, och filtreras ner till de 15-20 stycken med mest potential. Därefter avgör Snafu Records huruvida de vill gå vidare med någon av artisterna och därmed skriva avtal med dem.

”Datorn skannar bland annat av Spotify, Soundcloud, Instagram, blogginlägg och Twitter. Den läser av antalet spelningar en låt har, vad som skrivs om låten och hur ofta den läggs till på olika listor”, säger skivbolagets grundare och vd Ankit Desai.

Jag insåg att om det ska finnas ett datadrivet skivbolag måste det komma från annat håll, så jag startade mitt egna

Nyligen tog skivbolaget in en nyemission på 27 miljoner kronor. Bland investerarna syns bland annat namn som Abbas Agnetha Fältskog, Leif Henriksson som grundat liveunderhållningsföretaget Blixten & Co, Spotifys tidigare rådgivare John Bonten, samt riskkapitalbolaget Truesight Ventures.

”Vi har tänkt långsiktigt med våra investerare och bland annat letat efter sådana som kan öppna upp dörrar inom musikindustrin.”

Agnetha Fältskog är inte den enda forna Abba-medlemmen som blivit investerare efter bandets upplösning. Förutom mycket annat har exempelvis Björn Ulvaeus också satsat på startupbolag inom musikområdet. 2017 gick han in med pengar i Auddly.

Läs mer: Abba-stjärnans techbolag bränner miljoner: ”Stångat oss blodiga”

I en tidigare runda har Snafu Records tagit in 10 Mkr. Då var bland annat Bodenholm Capitals grundare Per Johansson med och investerade.

Hur kommer pengarna att användas?

”Vi är ett svenskt skivbolag och vill fortsätta expandera i Sverige. Dessutom öppnade vi ett nytt kontor i Los Angeles för två veckor sedan, så vi håller på att expandera i USA också”, säger Ankit Desai, och berättar att skivbolaget väntas växa från 14 till 20 anställda innan årsskiftet.

”Sedan kommer vi använda pengarna till att utveckla den tekniska biten också. Det är ju genom den vi vill förändra musikindustrin”, tillägger han.

Innan Ankit Desai startade Snafu Records jobbade han för skivbolagskoncernen Universal Music, som numera äger en liten del av Snafu Records, där han också höll på med algoritmutveckling. 

Att han valde att starta eget hade bland annat att göra med att han tyckte att det lades för lite tid och resurser på att dataanalysera oupptäckt musik på de stora skivbolagen.

”De förstår också att en förändring av musikbranschen är på väg, men utvecklingen sker mycket långsammare på stora företag. Jag insåg att om det ska finnas ett datadrivet skivbolag måste det komma från annat håll, så jag startade mitt eget”, säger Ankit Desai.

Ett annat svenskt startupbolag – som också grundats av avhoppare från bland annat Universal Music och Spotify – är musikbolaget Amuse. Även de ägnar sig åt att kartlägga hur musik streamas.

Läs mer: Utmanar skivjättarna – raketfart för musikbolaget Amuse 

Med sig på skeppet har Ankit Desai bland annat musikproducenten Carl Falk, som skrivit låtar för världsartister som Avicii, One Direction, Nicki Minaj och Ariana Grande.

I maj förra året signade Snafu Records din första artist, sedan dess har antalet artister i portföljen växt till 15 stycken.

”Vi räknar med att ha signat 40 artister innan årets slut, men det är kvalitet före kvantitet som gäller”, berättar Ankit Desai.

Under 2018 omsatte skivbolaget strax över 100 000 kronor och gjorde en förlust på 4,9 Mkr.

Hur det ser ut inför 2019 års bokslut vill vd:n inte gå in på i detalj, men han berättar att fokuset just nu ligger på att inta en stabil position på musikmarknaden – inte att tjäna pengar.

”Vi investerar allt i tillväxt och i att hitta nya artister, resten kommer med tidens gång”, säger Ankit Desai.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer