Hoppa till innehållet

Acast: Apple fortfarande större än Spotify på poddar

Apple är fortfarande kungar av poddar i Sverige – i alla fall om man ska tro Acast. Distributören släpper nu för första gången siffror om plattformarna och lyssningen.

Apples vd Tim Cook har anledning att vara oroad över Spotifys frammarsch.
Apples vd Tim Cook har anledning att vara oroad över Spotifys frammarsch.

I en undersökning från Mediavision som Di Digital rapporterade om i slutet av november 2019 påstods Spotify ha gått om Apple som den plattform flest svenska poddlyssnare väljer.

Enligt rapporten valde 33 procent av lyssnarna Apples podcast-app, och 42 procent Spotify.

Resultatet byggde på en enkätundersökning med 3 000 respondenter, enligt Mediavision. 

Nu presenterar Acast ACAST -4,07%Dagens utveckling för första gången sina lyssnarsiffror – och de står i direkt kontrast till Mediavisions resultat.

Läs mer: Spotify utklassar tillväxtprognos – men förlusten ökar och aktien backar 

Enligt Acast väljer bara 13 procent av poddlyssnarna Spotify, att jämföra med Apple som väljs av 65 procent.

Ascast underlag bygger på lyssningar av 800 svenska poddar, vilket enligt företaget är 70 procent av alla kommersiella poddar i Sverige, till exempel inte Sveriges Radio.

Acast vill dock inte säga exakt hur många lyssnare det rör sig om, men uppger att fyra miljoner svenskar lyssnar på podd minst en gång i månaden.

”Framöver kommer vi att se ytterligare upptrappning i tävlandet om lyssnandet i de olika podd-spelarna. Men Acasts vision är densamma – vi tror på att podcast ska vara tillgängligt för alla, oavsett vilken app eller ljudkälla lyssnarna använder sig av”, säger Acast nordiske chef Fredrik Hermansson i ett uttalande.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera