Annons

Acast: Apple fortfarande större än Spotify på poddar

Apples vd Tim Cook har anledning att vara oroad över Spotifys frammarsch.
Apples vd Tim Cook har anledning att vara oroad över Spotifys frammarsch.
Apple är fortfarande kungar av poddar i Sverige – i alla fall om man ska tro Acast. Distributören släpper nu för första gången siffror om plattformarna och lyssningen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I en undersökning från Mediavision som Di Digital rapporterade om i slutet av november 2019 påstods Spotify ha gått om Apple som den plattform flest svenska poddlyssnare väljer.

Enligt rapporten valde 33 procent av lyssnarna Apples podcast-app, och 42 procent Spotify.

Resultatet byggde på en enkätundersökning med 3 000 respondenter, enligt Mediavision. 

Nu presenterar Acast för första gången sina lyssnarsiffror – och de står i direkt kontrast till Mediavisions resultat.

Läs mer: Spotify utklassar tillväxtprognos – men förlusten ökar och aktien backar 

Enligt Acast väljer bara 13 procent av poddlyssnarna Spotify, att jämföra med Apple som väljs av 65 procent.

Ascast underlag bygger på lyssningar av 800 svenska poddar, vilket enligt företaget är 70 procent av alla kommersiella poddar i Sverige, till exempel inte Sveriges Radio.

Acast vill dock inte säga exakt hur många lyssnare det rör sig om, men uppger att fyra miljoner svenskar lyssnar på podd minst en gång i månaden.

”Framöver kommer vi att se ytterligare upptrappning i tävlandet om lyssnandet i de olika podd-spelarna. Men Acasts vision är densamma – vi tror på att podcast ska vara tillgängligt för alla, oavsett vilken app eller ljudkälla lyssnarna använder sig av”, säger Acast nordiske chef Fredrik Hermansson i ett uttalande.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer