Hoppa till innehållet

Acast får nya ägare

Riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson, med Wallenbergsfärens holdingbolag FAM och Fjärde AP-fonden i ägarlistan, går in som ny delägare i poddplattformen Acast.
Även mediekoncernen Bonnier är med när Acast tar in ytterligare 40 miljoner kronor.

Måns Ulvestam, vd för Acast.
Måns Ulvestam, vd för Acast.Foto: Jesper Frisk.

I våras tog poddplattformen Acast cirka 40 Mkr i en andra finansieringsrunda. Enligt Di:s uppgifter är den nya rundan lika stor som den förra, vilket bekräftas av Acasts vd Måns Ulvestam.

”Vi tar in 40 miljoner kronor”, säger han.

Mediekoncernen Bonnier, som bland annat äger Dagens industri, gick in som delägare i våras genom riskkapitalgrenen Bonnier Growth Media och deltar även i den nya rundan, bekräftar Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media, för Di.

”Vi är med och vi försvarar vår andel”, säger hon.

Majoriteten av aktierna tecknas dock av riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson, som tidigare investerat i bland annat betaltjänstbolaget Trustly, med grundarna Hjalmar Didrikson och Måns Alfvén.

Hjalmar Didrikson, med bakgrund på riskkapitaljätten EQT, kliver även in som ny styrelseordförande i Acast.

”Det är en teknik som är unik och som kan skalas globalt, och sådana företag växer inte på träd”, säger han till Di.

Bland Alfén & Didriksons ägare finns Wallenbergsfärens holdingbolag Foundation Asset Management, FAM, och Fjärde AP-fonden.

De nya pengarna ska Acast använda till den USA-expansion som påbörjades i somras, berättar vd:n Måns Ulvestam. I nuläget har bolaget ett kontor i New York med sex anställda.

”Huvudsyftet är att öka takten i USA och anställa fler människor”, säger han.

Acast har cirka 30 amerikanska poddar i sitt stall. De största kommer från tidningen Financial Times och sajten Buzzfeed. Det har på mindre än ett halvår gjort USA till Acasts största marknad, sett till antalet lyssningar.

Acast gjorde nästan 20 Mkr i förlust under bolagets första 14 månader. Det andra räkenskapsåret lider mot sitt slut och Måns Ulvestam räknar med tio gånger större omsättning 2015, cirka 25 Mkr.

”Men det är fortfarande expansion som är fokus, så det är inte så att vi kommer att göra vinst”, säger han.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera