Annons

Acast gör sitt första förvärv: ”Vill växa i USA”

Ross Adams är vd på Acast.
Ross Adams är vd på Acast. Foto: Press.
Acast köper upp sin amerikanska branschkollega Pippa och fördubblar antalet poddar i katalogen till 7 000. Nu vill Acast växa på stora marknader som Frankrike och USA.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Poddplattformen Acast gör sitt första förvärv sedan starten 2014. Det svenska bolaget köper upp den New York-baserade startupen Pippa.

”Vi har varit en ganska stängd plattform, eftersom en podd måste ha ett minsta antal lyssningar för att arbeta tillsammans med Acast. Ett av våra mål har varit att tillgängligöra våra tjänster för fler skapare och öka vår räckvidd”, säger vd:n Ross Adams.

Pippa erbjuder en plattform där vem som helst kan ladda upp och föra statistik kring sina poddar. Sedan distribueras innehållet genom vanliga poddspelare som Apple Podcaster, Spotify och Youtube.

Acast vill inte uppge hur mycket de betalar för Pippa. Bolaget med 4 anställda har tagit in ungefär 2,5 miljoner kronor i externt kapital sedan starten 2016, enligt databasen Crunchbase. I jämförelse har Acast totalt rest 610 Mkr på riskkapitalmarknaden. 

Trots sin storlek har Pippa lockat till sig ungefär lika många poddskapare som Acast. Efter förvärvet kommer koncernen att ha ungefär 7 000 program i sitt gemensamma stall.

”Pippa har på bara två år tagit en väldigt stark ställning i till exempel Frankrike och USA. Det är marknader som Acast vill växa på”, säger Ross Adams.

Läs mer: Guldregn över Acast – börsnotering rycker närmare 

Acasts affärsidé att locka annonsörer som vill marknadsföra sig i poddar. Man ägnar sig åt distribution, egen produktion och annonsförsäljning. 

Planen är att driva vidare Pippa under eget varumärke, enligt Ross Adams, och integrera Acasts intäktsverktyg på den amerikanska plattformen.

”Acast arbetar mycket med stora rättighetsinnehavare. Nu kan vi erbjuda ett mer konsumentinriktat alternativ”, säger han. 

Ross Adams håller det som otroligt att Acast ger sig ut på en köpräd under 2019, utan menar att förvärvet av Pippa var ”en sista pusselbit” som saknades.

Acast ger ut stora internationella titlar som ”My Dad Wrote a Porno”, samt svenska poddar som ”Filip & Fredrik” och ”Spår”. Vidare distribuerar man korta dagliga nyhetsuppdateringar åt aktörer som BBC och The Guardian.

Pippa grundades av Simon Marcus, Timothy Voice och Erwan Jegouzo. De distribuerar i sin tur poddar från några av Europas största mediehus, till exempel L’Equipe och Nettavisen, och har även bolag som Sony och Microsoft på kundlistan.

Samtidigt har Spotify på allvar gett sig in på poddmarknaden under 2019. Musikströmningsbolaget har förvärvat aktörer inom området för flera miljarder kronor och dessutom börjat släppa exklusiva poddar för sina abonnenter i Sverige.

Acast har däremot inga planer på att börja låsa in material i sin egen app.

”Vi är agnostiker när det gäller appen, det är inte vår kärnaffär”, säger Ross Adams.

I början av oktober överraskade Acast marknaden genom ett offentliggöra ett samarbete med just Spotify. Streamingbolaget får gratis innehåll, men Acast får intäkterna, enligt Ross Adams beskrivning.

Läs mer: Spotify poddsatsar – börjar samarbeta med Acast 

När Acast i höstas tog in 300 Mkr i sin tredje finansieringsrunda späddes ryktena om en börsnotering på ytterligare. Bland delägarna finns Swedbank Roburs fond Ny Teknik, som vanligtvis har investerat i bolag som är noterade eller står inför en snar notering.

”Vi arbetar hårt för att bli ett börsfähigt bolag. Det är en möjlig väg framåt, men något beslut är inte fattat”, säger han.

Det låter inte som att ni kommer att gå till börsen under 2019?

”Jag kan tyvärr inte kommentera tidsplanen”, säger Ross Adams.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies