Annons

Acast-grundaren: ”Radio kommer att dö”

Johan Billgren är en av tre grundare av Acast, men den enda som fortfarande har en ledande roll i bolaget.
Johan Billgren är en av tre grundare av Acast, men den enda som fortfarande har en ledande roll i bolaget.
Mikrobetalningar till enskilda poddare är en möjlig metod att göra branschen mer lukrativ. Det säger Johan Billgren, en av grundarna av poddplattformen Acast, i Di Digitals podd Startup Stories; ”Innehållsskaparna ska ha samma ersättning som tv-profiler.”
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Lönsamhet är inte Johan Billgrens primära drivkraft – just nu är det jaktsäsong på nya territorier att poddifiera.

”Vi startade precis upp i Mexiko – det ska bli spännande att se om vi kan nå fler spansktalande länder genom det”, säger han och berättar att spridningen i världen gjorts lättare på marknader där engelska är förstaspråk efter lanseringen i Storbritannien.

Han vill inte säga det rakt ut, men företagets mest mogna marknader är i dag redan nära lönsamhet. Däribland finns Sverige och Storbritannien.

”Jag har ingen siffra på hur många som kan leva på att vara poddare – det beror på vad man har för krav på standard – men i Sverige är det säkert ett hundratal”, säger han.

I takt med att Acast öppnar upp på fler marknader, och att betalviljan hos annonsörer ökar, har börsryktena kring bolaget intensifierats.

”Vi har sagt att vi gör oss redo för börsen. Det är ett bra sätt för ett företag att växa upp, du får många positiva effekter. Om man vill man skala snabbt till exempel, eller om en chans att noteras skulle dyka upp så behöver vi inte börja ta tag i det just då.”

Vad måste hända för att ni ska kunna ta nästa steg till riktig lönsamhet?

”Vi känner lite växtvärk just nu, det är dags för en omorganisation igen. Varje gång vi gjort det har det blivit så mycket bättre. En intern uppstrukturering.”

”Det är fler som fattat att det finns en ordentlig peng i poddar. Vi pratar 33 miljarder dollar i annonser i vanlig radio varje år – hela musikindustrin är på 16 miljarder dollar – och radio kommer att dö. En del av de pengarna kommer att gå till musik, men mycket av det kommer att gå till poddar. Och där står vi redo för annonsörerna.”

Finns det andra sätt att tjäna pengar än bara annonser?

”Ja, annonser var snabbast att komma igång med. Nu har lyssnarskapet ökat, och det finns en annan vilja att betala. En poddare kan ha en egen fanbase där vissa kanske vill betala för exklusiva avsnitt eller annonsfritt.”

Lite som Spotify pratar om, med exklusiva poddar?

”Nej, det är inte ett pris för allt innehåll. Det är att du vill stötta en specifik poddare. Du kan inte lyssna på fler än fem sex stycken, och de du vill ska fortsätta kan du välja att stötta.”

Lyssna på hela intervjun med Acast grundare Johan Billgren här:

Länk till acast

Du hittar även Digitalpodden på Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer