Hoppa till innehållet

Acast-grundarna trotsar viruskrisen – investerar i ”restaurangernas Uber”

Restaurangappen Maitres trotsar Covid-19-krisen och tar in kapital för en expansion. Nya investerare är Acast-grundarna Måns Ulvestam och Karl Rosander.

Acast-grundarna Måns Ulvestam och Karl Rosander, Maitres app, och Maitres grundare Anders Ingårda och Fredrik Tedsjö
Acast-grundarna Måns Ulvestam och Karl Rosander, Maitres app, och Maitres grundare Anders Ingårda och Fredrik Tedsjö

En app som hjälper dig hitta restaurang, boka bord, betala, ge dricks och betygsätta krogar. Så kan man beskriva det Stockholmsbaserade startupbolaget Maitres. Själva skriver de ”Maîtres” med ett franskt ”î” och kallar sig gärna för ”restaurangernas Uber”.

”Haha, ja. Vi gör ju restaurangupplevelsen lika smidig som att resa med Uber. När man ätit klart kan man bara resa sig och gå. Appen tar hand om betalningen, och användaren justerar eventuell dricks i efterhand”, säger Anders Ingårda, vd och grundare.

Maitres används i dag av omkring 100 restauranger i Stockholm, Göteborg, Åre, Båstad och Västerås.

Hur påverkas er verksamhet av viruskrisen?

”Vi såg tidigt ett tapp i antalet transaktioner och bokningar, men det är inte lika illa för oss som för restaurangsektorn i stort”, säger vd Anders Ingårda.

Finns det några fördelar med viruskrisen för er?

”Inte direkt. Men på sikt kanske krisen ökar intresset för Maitres, eftersom appen möjliggör kontaktlös betalning. Man behöver inte använda kort och betalterminaler och kan därmed hålla avståndet.”

Nu tar Maitres alltså in 12 miljoner kronor i riskkapital för en expansion, först i Sverige och sedan internationellt. Halva beloppet kommer från den befintliga ägaren Spinnaker Ventures, ett riskkapitalbolag med bas i Lichtenstein. 

Nya investerare är Acast ACAST +3,17%Dagens utveckling-grundarna Måns Ulvestam och Karl Rosander. Måns tar även en plats i bolagets styrelse.

”Måns och Kalles erfarenhet av techbolag och internationell expansion är naturligtvis ovärderlig i det skede där vi befinner oss just nu”, säger vd Anders Ingårda.

Läs mer: Ängelinvesterarna: Krisen är inte en techbubbla

Måns Ulvestam säger att han och Karl Rosander gillar affärsidéen och att de känt entreprenörerna bakom bolaget i 20 år. 

”Man kan givetvis inte bortse från den extrema osäkerhet som präglar marknaden just nu, särskilt den som Maitres verkar på. Men det kommer en tid efter corona och då satsar vi hellre på digitala betalningar än plastkort. Den big data som Maitres genererar ser vi som en bonus som kommer att vara extremt värdefull för restauranger framöver”, säger Måns Ulvestam.

Vd Anders Ingårda säger att man inte behövt erbjuda någon ”krisrabatt” när man tog in de 12 Mkr. 

”Rundan värderar oss 125 miljoner kronor, före kapitaltillskottet. Jag tror inte krisen påverkade värderingen. Vi har en bra tillväxttakt, även om det blir en period med lite annat fokus”, säger han.

Läs mer: De vill rädda besöksnäringen under coronakrisen

Hur ska ni använda pengarna?

”Planen är att fortsätta expandera i Sverige och förbereda en internationell expansion i Köpenhamn, Amsterdam och Barcelona. Tajmingen beror på Covid-19-situationen, men vi är redo att lansera under 2020.”

Enligt Maitres pågår nu även en större investeringsrunda i samarbete med SEB Singular, som hjälper startupbolag med kapitalanskaffning och tillväxtresor.

Maitres grundades i Stockholm 2017. Under 2018 var omsättningen endast 42 000 kronor, med en förlust på 6,2 Mkr. Bolaget uppger att sett en ”betydande ökning” i omsättningen sedan dess, men att de årliga förlusterna är ungefär de samma. 

”Vi hade ett starkt första kvartal, med en tillväxt på 40 procent per månad, och tror på fortsatt stark tillväxt i år. Förlusten landar nog på samma nivå som i fjol. Vi räknar med vinst tidigast 2022”, säger vd Anders Ingårda.

Läs mer: Rusning efter hemlevererad mat

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera