Hoppa till innehållet

Acast-grundarna vill stoppa ”zombie-abonnemang”: Utmanar Storytel med nya miljoner

Acast-grundarna Måns Ulvestam och Karl Rosanders nya gemensamma bolag Sesamy växer så det knakar. En månad efter lanseringen tar bolaget nu in 44 miljoner kronor för att expandera tjänsten utanför Sverige. ”Det kommer att gå fort”, säger Karl Rosander, som i dag är ordförande för Sesamy. 

Karl Rosander (till vänster) och Måns Ulvestam (till höger) sålde sina sista aktier i poddbolaget Acast för att satsa allt på Sesamy, en plattform för e- och ljudböcker.
Karl Rosander (till vänster) och Måns Ulvestam (till höger) sålde sina sista aktier i poddbolaget Acast för att satsa allt på Sesamy, en plattform för e- och ljudböcker.Foto: Joey Abrait

I mars sålde Måns Ulvestam och Karl Rosander sina sista aktier i poddbolaget Acast för att satsa allt på Sesamy, en plattform för e- och ljudböcker, tillsammans med den tidigare kollegan Markus Ahlstrand.

Nu tar det nya bolaget för första gången in externt kapital. I den nya finansieringsrundan deltog riskkapitalbolaget GP Bullhound, investeringsbolaget Edastra, som också var en tidig investerare i Spotify, och Peter Dahlberg, grundare av och tidigare vd för djurvårdsjätten Anicura.

Karl Rosander säger att de inte hade planerat att ta in kapital, utan att idén kom till honom under en lunch med Per Roman, medgrundare och partner på GP Bullhound.

”Det var innan vi hade lanserat och jag berättade om Sesamy, och då tog det några minuter innan han sa att det var bra och ligger helt rätt i tiden. Per är väldigt rapp och förstår vad som behövs i framtiden”, säger han och får medhåll från sin medgrundare och vd.

”Investerarna känner ju instinktivt att det här är rätt. Vi hade tänkt prata med fler men kunde inte göra det eftersom rundan blev stängd så snabbt”, säger Måns Ulvestam. 

Läs mer: Acast-grundarna säljer allt och startar Storytel-utmanare

Sesamys affärsidé är att erbjuda både e- och ljudböcker till konsumenter mot en engångskostnad, för att kunden ska slippa teckna abonnemang som hos marknadsledande Storytel.

”Problemet med abonnemang som de är i dag är att många av dem är ‘zombie-abonnemang’ som ligger i bakgrunden, och varje månad dras en summa från ditt konto oavsett hur mycket du använder tjänsten”, säger Måns Ulvestam. 

Det resta kapitalet kommer att användas till att expandera tjänsten internationellt under 2021, och till att förbättra och utveckla tekniken för plattformen. Tanken är att Sesamy över tid även ska lansera nyheter, tv-serier och film mot engångskostnader.

”Alla i hela världen är övertygade om att en modell – alltså prenumerationer – passar alla, och vi är kärringen mot strömmen som säger att det måste finnas ett alternativ”, säger Måns Ulvestam och avslutar:

”Om man försöker man ändra på något som hela världen har ställt in sig på, då kommer det att krävas muskler för att orka simma mot strömmen. Därför måste vi vara välfinansierade och uthålliga.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera